the world

The latest developments in Ukraine; Agreeing to Ukraine's candidacy for membership in the European Union/Russia: Westerners do not allow peace in Ukraine

پارلمان اروپا با نامزدی «اوکراین و مولداوی» برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کرد و زلنسکی رییس جمهور اوکراین این اقدام را بزرگترین گام به سوی اروپای قوی‌تر دانست. از سوی دیگر مناقشه روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و روسیه غربی ها را به کارشکنی در روند صلح در اوکراین متهم می کنند. روز گذشته دولت بایدن در آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین اعطا کرده است. گفته شده که این بسته کمکی آمریکا به اوکراین شامل موشک اندازهای M۱۴ هیرماس نیز بوده است.

واکنش ها به موافقت پارلمان اروپا با نامزدی «اوکراین و مولداوی» برای پیوستن به اتحادیه اروپا

اوکراین و مولداوی از شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ ژوئن (۲ سرطان) و با رای موافق سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، رسما نامزد عضویت در این اتحادیه شدند.

این رای گیری در جریان نشستی در بروکسل انجام شد و برای گرجستان نیز این چشم انداز پدید آمد که در آیندۀ نزدیک بتواند از موقعیت مشابهی برخوردار شود.

رهبران اتحادیه اروپا، این روز را «تاریخی» و یک «پیروزی بزرگ» برای اوکراین و «یک روز خوب برای اروپا» توصیف کردند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد عمیقا متقاعد شده است که تصمیم امروز، همه را در اتحادیه اروپا قویتر و اتحادیه اروپا را قدرتمندتر خواهد کرد. زیرا با این تصمیم یک بار دیگر به جهان نشان داده شد که این اتحادیه در مواجهه با تهدیدات خارجی قوی و متحد است.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست روز پنج‌شنبه دربارۀ راه‌های تسریع صادرات غلات بلوکه شده در اوکراین نیز به بحث پرداختند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز پیش از رای گیری، درباره تصمیم‌ کشورها برای اعطای وضعیت «نامزدی برای الحاق» به این دو کشور گفته بود: «شورای اروپا در آستانه یک لحظه تاریخی در سطح ژئوپلیتیک است. امروز انتخابی می‌شود که به آینده اتحادیه اروپا، ثبات ما، امنیت ما و رفاه ما ارتباط خواهد داشت.»

اگرچه پیش از برگزاری این نشست نیز به نظر می‌رسید که تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی هم نظر باشند، اما برخی گزارش‌ها از محل برگزاری اجلاس حاکی از آن بود که اختلافات بر سر بوسنی و هرزگووین ممکن است تصمیم‌گیری در مورد وضعیت نامزدی اوکراین و مولداوی را به تاخیر بیندازد.

برخی منابع گفته بودند که بحث پیرامون اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا بیش از حد انتظار طول کشیده؛ چراکه رهبران سه کشور اسلوونی، اتریش و کرواسی می‌خواهند به بوسنی نیز وضعیت نامزدی اعطا شود.

کشور بوسنی درخواست عضویت اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۶ ارائه کرد، اما این سه کشور می‌گویند پرونده آن تا کنون پیشرفت کمی داشته است و بوسنی شایسته اعطای وضعیت نامزدی است.

کارل نهمر، صدراعظم اتریش در توییتی در حساب شخصی خود نوشت: «در مورد وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا، نباید هیچ کشور درجه یک یا درجه دویی وجود داشته باشد… من این را نمی فهمم. این باید یک منافع استراتژیک امنیتی برای کل اتحادیه باشد تا بالکان غربی در معرض آسیب قرار نگیرد.»

پیش‌تر مقامات ارشد این نهاد از اعضا خواسته بودند در جلسه روز پنج‌شنبه موافقت خود را با این نامزدی‌ها اعلام کنند.

پارلمان اروپا نیز اعلام کرده بود که قرار است با برگزاری جلسه‌ای ویژه در این باره و با صدور یک قطعنامه‌، حمایت همه‌جانبه خود را از نامزدی اوکراین و مولداوی اعلام کند.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، در سخنرانی خود در آغاز نشست سران اتحادیه از کشورهای عضو خواست تا «متحد» بمانند و تصمیم «تاریخی» خود را برای اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی اتخاذ کنند.

خانم متسولا با هشدار نسبت به جنگ در اوکراین گفت: «اشتباه است که تصور کنیم افکار عمومی پشتیبان همیشگی اقدامات ما در حمایت از اوکراین یا دست کم گرفتن میزان نفوذ روسیه باقی خواهد ماند. ما باید بپذیریم که خستگی ناشی از تورم در حال پدیدار شدن است و در موارد متعددی شاهد کم شدن انعطاف‌پذیری شهروندان‌مان در برابر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آن هستیم.»

گیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهور لیتوانی نیز گفت اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین «برای روحیه مبارزاتی اوکراینی‌ها بسیار مهم است.»

او افزود: «آن‌ها به حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی نیاز دارند و این کمترین چیزی است که ما می‌توانیم به آن‌ها در این مبارزه قهرمانانه برای آزادی ارائه کنیم.»

پیشنهاد نامزدی اوکراین و مولداوی هفته گذشته از سوی مقامات ارشد اروپایی اعلام شد. روندی سریع و غیرمعمول، برآمده از شرایط بحرانی جنگ در اوکراین، که تنها یک هفته به رهبران اروپایی فرصت داد تا اسناد و مدارک تسلیم‌شده از سوی دو کشور را بررسی کنند. اسناد و مدارکی که خارج از روند معمول و با سرعت از سوی مقامات اوکراین و مولداوی تسلیم مقامات اتحادیه اروپا شده بود.

این روند خارج از عرف شامل حال گرجستان نشده است و این کشور تا حصول اطمینان از به کار بستن پیشنهادات کمیسیون اروپا و ایجاد اصلاحات لازم، باید در صف انتظار بماند.

در همین حال ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، به اوکراین توصیه کرد که درباره وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا «هیچ‌گونه توهمی» نداشته باشند، چرا که روند الحاق بسیار طولانی خواهد بود.

وی در این نشست گفت: «مقدونیه شمالی ۱۷ سال است که نامزد شده و اگر درست حساب کرده باشم آلبانی برای ۸ است که همین وضعیت را دارد. این کار خوبی است که به اوکراین وضعیت نامزدی اعطا شود، اما امیدوارم مردم اوکراین توهم بالایی نداشته باشند».

در همین حال اعطای سریع وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی نارضایتی پاره‌ای از کشورهای بالکان غربی را برانگیخته است. این کشورها بیش از یک دهه است که در تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند، با این وجود همچنان تا رسیدن به نقطه عضویت کامل در این بلوک فاصله زیادی دارند.

ادی راما، که کشورش آلبانی یکی از همین کشورها به شمار می‌رود، گفت: «واژه‌های خوب» از سوی اتحادیه کافی نیستند و باید با «عمل» همراه شوند.

او که در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتایان خود از مقدونیه شمالی و صربستان شرکت کرده بود، اضافه کرد: «مردم آلبانی به اتحادیه اروپا ایمان دارند. رهبران اروپایی نباید ایمان آلبانیایی‌ها به اتحادیه را بشکنند».

وی گفت: «این تنها راهی است که بتوانیم حرفمان را برسانیم و یک طریق خوب برای ما است که بیشتر به صحبت‌های همکاران اروپایی خود گوش دهیم و طرز فکر آنها را بشناسیم.»

زلنسکی نیز در واکنش به پذیرش نامزدی اوکراین در انحادیه اروپا گفت: «این یکی از مهمترین تصمیمات اوکراین در تمام ۳۰ سال استقلال کشور ما است. با این حال، این تصمیم تنها به اوکراین مربوط نمی‌شود. این بزرگترین گام به سوی اروپای قوی‌تر است که می‌توان در حال حاضر، در زمان ما، انجام داد.»

لاوروف: غربی ها اجازه صلح در اوکراین را نمی‌دهند

انگلوساکسون‌ها اجازه صلح در اوکراین را نمی‌دهندوزیرخارجه روسیه در سخنانی با انتقاد از کشورهای غربی، غرب را متهم به کارشکنی در روند صلح اوکراین است.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد: «حتی اگر کیف بخواهد مذاکرات با روسیه را از سر بگیرد، مسکو از وضعیت روی زمین پیش می‌رود و عدم تمایل تعدادی از مناطق آزاد شده برای بازگشت به کنترل مقامات کیف را در نظر می‌گیرد.

لاوروف در گفتگو با یک شبکه تلویزونی با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی و کارشکنی غرب در فرایند برقراری صلح در در اوکراین، گفت: آنگلوساکسون‌ها اجازه صلح را نمی‌دهند.

وزیرخارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که مسکو آمادگی برای ادامه مذاکرات با اوکراین را دارد.

لاوروف روز گذشته در نشست خبری که با امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران داشت، تأکید کرد که غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین مأمنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند. فدراسیون روسیه و پوتین بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم که منافع مردم روس و دونباس را تامین کنیم. مطمئنیم کشورهای جهان از این وضعیت آگاه هستند.

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط امنیت غذایی با بحران اوکراین گفت: همین جا عرض می‌کنم که هیچ ارتباطی میان انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین و بحران امنیت قضایی وجود ندارد و این را همه کشورها و نهادها می‌دانند. عواقب این بحران چند سال قبل آغاز شده است. تلاشی که ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امروز انجام می‌دهند موفقیت آمیز بود اگر اوکراین مساله مین زدایی دریای سیاه را انجام می‌داد و همه متخصصان به این مساله اذعان دارند.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست به مناقشه روسیه و اوکراین اشاره ای داشت و بیان کرد: در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد و ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند. بر برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی صحبت کردیم و این‌که منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

سی ان ان: آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار کمک جدید در اختیار اوکراین قرار می دهد

آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار کمک جدید در اختیار اوکراین قرار می دهدآمریکا اعلام کرد که این کشور ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین اعطا کرده است.

به گزارش سی ان ان، دولت بایدن در آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین اعطا کرده است.

گفته شده که این بسته کمکی آمریکا به اوکراین شامل موشک اندازهای M۱۴ هیرماس نیز بوده است.

یک مقام آگاه در این باره گزارش داد که دولت بایدن ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین را به زودی اعلام خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که بسته کمک نظامی اضافی شامل سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا و همچنین مهمات توپخانه می‌باشد که به زودی از سوی دولت بایدن اعلام خواهد شد.

همزمان دولت اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که تجهیزات موشکی توپخانه ای با تحرک بالا (HIMARS) را از آمریکا تحویل گرفته است. تجهیزات مذکور مربوط به یک سیستم تسلیحاتی دوربرد قدرتمند که دولت کی یف امیدوار است که در میدان نبرد با روسیه به کمک این کشور بیاید.

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین در خصوص تحویل محموله جدید از آمریکا در توئیتر خود آورد: «از همکار و دوست آمریکایی ام، لوید آستین، به خاطر این ابزارهای قدرتمند قدردانی می‌کنم! وزیر دفاع اوکراین افزود که تابستان گرمی در انتظار نظامیان روسی خواهد بود و آخرین تابستان برای برخی از آنها.»

دولت اوکراین می‌گوید در جهت تطابق بهتر با برد سامانه‌های راکتی روسی به سامانه‌های توپخانه ای دوربرد آمریکا نیاز دارد. واشنگتن اما اعلام کرده به دلیل هراس از تشدید درگیری‌ها، از دولت کی یف تضمین گرفته است که از این سلاح‌های دوربرد برای حمله به خاک روسیه استفاده نکنند.

از سوی دیگر، فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید دولت آمریکا تسلیحات نظامی خود را به صورت ناقص در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

بنا به اعلام منابع نظامی اوکراین، توپخانه‌های هویترزی ام ۷۷۷ آمریکا در حالی به دست ارتش اوکراین می‌رسد، که فاقد سیستم هدف گیری است.

فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در این باره گفت که ما در مورد سیستم‌های جی پی اس صحبت می‌کنیم که امکان استفاده از مهمات هدایت شونده و هویتزر را برای ترکیب شناسایی و حمله فراهم می‌کند.

مقامات نظامی اوکراین می‌گویند آمریکا این تصمیم را به دلیل ترس از دسترسی روسیه به فناوری‌های نظامی خود اتخاذ کرده است.

درخواست جانسون از جی ۷ و ناتو: جلوی امضای «توافق بد» اوکراین با روسیه را بگیرید

جانسون از گروه هفت و ناتو خواست تا جلوی اوکراین را برای امضای یک “توافق بد صلح” با روسیه بگیرند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در جریان سفرش به روآندا گفت: پیام من برای همتایانم در گروه هفت و ناتو این است که الان زمان سازش و تشویق اوکراینی‌ها برای امضای یک صلح بد نیست.

وی افزود: الان زمان این نیست که چنین توافقی صورت گیرد چون به این ترتیب آنها مجبور می‌شوند تا سرزمین خود را در ازای آتش بس به روسیه بدهند. به نظرم، این شبیه به یک فاجعه خواهد بود و باعث می‌شود تا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هرکاری که می‌خواهد را انجام دهد.

جانسون همچنین ادامه داد، لندن مایل به کمک به عملیات مین زدایی در سواحل جنوبی اوکراین است و در حال بررسی ارائه بیمه به کشتی‌ها برای جابجایی میلیون‌ها تن غلات است که در این کشور انباشته شده است.

نخست وزیر انگلیس افزود: کاری است که باید انجام شود. ما با ترکیه و سایر دوستان اروپایی و متحدانمان برای این منظور همکاری می‌کنیم. وقتی از ما پرسیده شد که آیا دولت می‌تواند تضمین‌های مستقلی برای بیمه حمل و نقل ارائه دهد دولت لندن اعلام کرد که در حال بررسی همه گزینه‌هاست.

جانسون در پاسخ به این سوال که آیا لندن آماده کمک به اوکراین در مین زدایی منطقه است، گفت: بله، نمی‌خواهم وارد جزئیات فنی یا نظامی شوم، اما شما می‌توانید آن را از کارهایی که پیشتر در تامین تجهیزات به اوکراینی‌ها انجام داده‌ایم تا از خودشان محافظت کنند، در نظر داشته باشید.

نخست وزیر انگلیس با اذعان این مساله که چندین فاکتور باعث افزایش و تورم قیمت محصولات غذایی شده، پوتین را متهم کرد که تلاش می‌کند تا با محاصره بنادر و راه‌های ارتباطی، از جهان باج بگیرد.

در این میان، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفته که اقدامی فوری ظرف ماه آتی میلادی و پیش از برداشت محصولی بعدی به منظور تداوم زنجیره تامین باید صورت گیرد.

بیانیه «بریکس» درباره مذاکرات روسیه و اوکراین

بیانیه «بریکس» درباره مذاکرات روسیه و اوکراینسران گروه «بریکس» شامل اقتصادهای نوظهور، پنجشنبه شب در بیانیه پایانی نشست خود از برگزاری مذاکره میان روسیه و اوکراین حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «وضعیت در اوکراین را به بحث گذاشتیم و بر مواضع خود که در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده تأکید کردیم».

سران بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند پس از اتمام چهاردهمین نشست خود به میزبانی پکن اعلام کردند: «درباره تعمیق همکاری درباره رقابت‌ها میان کشورهای بریکس و ایجاد شرایطی برای رقابت عادلانه در زمینه تجارت جهانی و همکاری‌های اقتصادی توافق کردیم».

این بیانیه می‌افزاید، کشورهای بریکس همچنین بر تعهد خود به جهان عاری از سلاح اتمی تأکید کرده و خواستار مشارکت معنادار کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است:‌ «نتیجه نشست جهانی سال ۲۰۰۵ را یادآور شده و بر نیاز به اصلاح سازمان ملل از جمله شورای امنیت تأکید داریم تا فراگیرتر، موثرتر و کارامدتر شده و نمایندگی بهتری از جانب کشورهای در حال توسعه داشته باشد تا به میزان مناسبی به چالش‌های جهانی پاسخ دهد».

در نشست پنجشنبه سران بریکس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از سایرین درخواست کرد در برابر «اقدامات خودخواهانه» غرب همکاری کنند.

روز چهارشنبه «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در در مراسم افتتاحیه مجمع تجاری «بریکس» از طریق ویدیویی گفت: «بحران اوکراین زنگ خطری را برای جهان به صدا درمی‌آورد. حقایق بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌ها یک شمشیر دولبه است».

وی از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در پی تحولات اوکراین انتقاد کرد و گفت اعمال محدودیت‌های عمدی، به مردم در سراسر جهان آسیب می‌رساند.

Leave a Reply

Back to top button