Afghanistanthe worldPicture

The Washington Post: The FBI found a document containing foreign nuclear secrets in Trump's home

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ادعای جدیدی درباره اسناد کشف شده در جریان تفتیش خانه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا توسط اف بی آی در ماه گذشته مطرح کرد. بر این اساس، اسناد یافت شده در اقامتگاه تابستانی ترامپ در فلوریدا حاوی اطلاعات فوق محرمانه ای درباره دفاع نظامی یک کشور دیگر از جمله قابلیت هسته ای آن کشور بود. این روزنامه گزارش داد که نظراتی را از منابع آشنا به این موضوع دریافت کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده است: «برخی از اسناد توقیف شده عملیات فوق محرمانه آمریکا را به قدری دقیق توصیف می‌کند که بسیاری از مقامات ارشد امنیت ملی از آن مطلع نیستند. فقط برخی از اعضای کابینه آمریکا یا یکی از مقامات نزدیک به کابینه از جزئیات این عملیات اطلاع دارند. وی گفت که برنامه های دسترسی ویژه به سایر مقامات دولتی مجاز است.

اما نام کشوری که توان دفاعی و هسته ای آن در این خبر ذکر شده بود، اعلام نشد.

از سوی دیگر، به نوشته این روزنامه، تنها یک مجوز برای چنین اسنادی کافی نیست، بلکه مجوزهای ویژه ای را نیز می طلبد.

وضعیت منحصر به فرد

در اوایل ماه اوت، اقامتگاه مار-آ-لاگو ترامپ در فلوریدا توسط FBI مورد بازرسی قرار گرفت. ترامپ این حادثه را یک “Attack” بی سابقه توصیف کرد و مخالفان سیاسی خود را به مسلح کردن سیستم قضایی متهم کرد. اما به گفته منتقدان ترامپ، این نیز بی سابقه است که ایالات متحده اسناد محرمانه را پس از خروج رئیس جمهور سابق از کاخ سفید با او همراه کند.

بر اساس یک سند دادگاه که توسط وزارت دادگستری با مطبوعات به اشتراک گذاشته شده است، بیش از ۱۰۰ پرونده طبقه بندی شده در اقامتگاه ترامپ کشف و ضبط شده است، از جمله برخی از مواد دارای بالاترین طبقه بندی.

چرا FBI خانه ترامپ را ساخت؟

به عنوان بخشی از تحقیقات مشترک وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی، اف‌بی‌آی مظنون بود که ترامپ به‌طور غیرقانونی اسنادی را در خانه‌اش در فلوریدا نگهداری می‌کرده است که طبق قانون باید آنها را به آرشیو ملی بدهد. حکم تفتیش تفصیلی تنظیم شد و در مورد شبهات توضیح داد. دادستان کل مریک گارلند شخصاً این تصمیم را تأیید کرد و FBI به دادگاه فدرال در فلوریدا شکایت کرد. قاضی حکم را تایید کرد و سپس FBI در ۸ اوت به عمارت ترامپ در فلوریدا یورش برد.

در نتیجه جستجو، FBI 10 جعبه اسناد را کشف و ضبط کرد، وارد گاوصندوق شخصی ترامپ شد، حتی کمدهای ملانیا ترامپ را بازرسی کرد. بر اساس ادعای واشنگتن پست، حکم جستجوی FBI به طور خاص مربوط به اسناد محرمانه تسلیحات هسته ای است که ترامپ از کاخ سفید به خانه آورده است. بر اساس تصمیمات دیوان عالی آمریکا، اگر نیروهای امنیتی در نگاه اول در جریان بازرسی خود و در نتیجه حکم قانونی، شواهدی از جرایم دیگر را کشف کنند، می توانند این مدارک را نیز ضبط کرده و دامنه تحقیقات را گسترش دهند. بنابراین، مدارک کشف شده توسط FBI نه تنها به ادعای ترامپ مبنی بر ارتکاب جرم مخفی کردن اسناد مربوط می شود، بلکه می تواند با فهرست گسترده ای از جرایم، از فرار مالیاتی گرفته تا دخالت در انتخابات مرتبط باشد.

ترامپ چه اتهامی دارد؟

حکم بازرسی با حکم دادگاه در تاریخ ۱۲ اوت صادر شد. بر اساس این حکم، ترامپ متهم به نقض حداقل سه قانون فدرال با مجازات حبس از جمله مفاد محرمانه بودن اسناد در قانون جاسوسی است. فهرست اسنادی که اف‌بی‌آی به دست آورده است شامل پرونده‌ای درباره امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ۱۱ جعبه اسناد با برچسب «اطلاعات محرمانه» است.

تنها یک هفته قبل از بازرسی خانه ترامپ، «عکس‌هایی که تصور می‌شود توسط کارمندان ترامپ یا اعضای خانواده گرفته شده‌اند» که مگی هابرمن، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز در کتاب آینده‌اش گنجانده است، نیز ممکن است در محدوده تحقیقات باشد. بر اساس عکس هایی که هابرمن به اشتراک گذاشته است، ترامپ اسنادی را که سازماندهی کرده بود، یک بار در کاخ سفید و یک بار در هواپیمای ریاست جمهوری پاره کرد و به داخل توالت انداخت و با فلاش زدن از بین برد. اگر ثابت شود که ترامپ اسناد فدرال را که قرار بود حفظ شود، از بین برده است، مجازات سنگین خواهد بود.
Source: Kokche International News Agency

Back to top button