Afghanistan

Reactions to breaking the stone of Ahmad Shah Massoud's tomb for the third time

شکستن سنگ آرام‌گاهِ احمد شاه مسعود از سوی افراد طالبان، با واکنش‌های گسترده‌‌ای روبه‌رو شده‌است.

پس از آن‌که یک نوار دیداری از شکسته شدن سنگ آرام‌گاه احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور توسط طالبان برای سومین بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این اقدام با موجی از واکنش‌های مردم و سیاست‌گران کشور روبه‌‎رو شده‌است.

منابع به‌خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که پس از ورود یک قطعه‌ی نظامی تازه نفس طالبان به‌پنجشیر، سنگ آرام‌گاه احمد شاه مسعود شکستانده شده‌است.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، عبدالرب رسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی، صلاح‌الدین ربانی وزیر پیشین امور خارجه‌ی کشور و شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اقدام طالبان واکنش نشان داده‌اند.

عبدالله عبداالله که زمانی هم‌رزم احمد شاه مسعود بود، با لحن آرام، شکستن سنگ آرام‌گاه احمد شاه مسعود را نکوهش کرده و گفته‌است که این اقدام، کار «افراد شرور و غیر مسؤول» است.

وی افزوده‌است: «مردم ما، بیش از هر زمان دیگری، نیاز به‌ هم‌دلی و هم‌گرایی دارند واین کار روحیه‌ی ملی را خدشه‌دار می‌سازد.»

عبدالرب رسول سیاف، شکستن سنگ آرام‌گاه احمد شاه مسعود را «عملی ناجوان‌مردانه» دانسته و آن‌ را نکوهش کرده‌است.

او علاوه کرده: «این یک عمل زشت، خلاف آموزه‌های اسلامی و ضربه زدن بر پیکر وحدت ملی است.»

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم در واکنش به این اقدام در صفحه توییتر خود نوشت: «با اندوه فراوان خبر تخریب سنگ قبر مجاهد بزرگ و قهرمان ملی افغانستان شهید احمد شاه مسعود توسط افراد خودخواه را دریافت کردم. دشمنان مردم افغانستان نمی‌توانند با این اقدامات ناپسند و تلاش‌های نافرجام به رهبران و قهرمانان ملی ما توهین کنند. قهرمانان ما در قلب هر افغان جای دارند. از دولت موقت اسلامی می خواهم که به حفاظت از مقبره‌های رهبران در کشور توجه جدی داشته باشد و از تخریب آنها جلوگیری کند.»

صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان این عمل‌کرد طالبان را «متعصبانه و شرم‌گین» توصیف کرده‌است.

او گفته‌است: «اهانت مکرر به آرام‌گاه قهرمان ملی افغانستان، نشانه‌ی واضح دیگری از سیاست‌های تفرقه‌افگنانه و ستیزانه‌گرانه‌ی گروه طالبان می باشد.»

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی این کار طالبان را نکوهش کرده و از آنان خواسته‌اند که روحیه‌ی وحدت ملی را از بین نبرند.

ابوبکر صدیقی، سخنگ‌وی والی طالبان برای پنجشیر، به‌خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که شکستن سنگ آرام‌گاه احمد شاه مسعود حقیقت ندارد.

او می افزاید: «برخی از اشخاص مُغرض و فرصت‌طلب با ساختن ویدیوهای جعلی می‌خواهند اذهان عامه را مغشوش و طالبان را بدنام سازند.»

این سومین بار است که طالبان آرام‌گاه این فرمانده مشهور را تخریب می‌کنند.

احمد شاه مسعود از فرماندهان برجسته‌ی ضد طالبان بود که در شکست دور اول حاکمیت طالبان بر افغانستان، نقش برازنده داشت.

وی در نهم سپتامبر ۲۰۰۱ از سوی گروه القاعده در ولایت تخار ترور شد و حکومت پیشین به او لقب «قهرمان ملی» را اعطا کرد.

Back to top button