EducationAfghanistan

اظهارات متفاوت عبدالسلام حنفی درباره اهمیت آموزش در جامعه

نزدیک به دو ماه از بسته شدن مراکز تحصیلی به روی دختران از سوی طالبان می‌گذرد، عبدالسلام حنفی؛ معاون رییس الوزرای طالبان که در دانشگاه کابل سخن می‌گفت، اظهارداشت که اگر طالبان دعوا دارند که وطن خود را آباد می‌کنند، نخست باید دستگاه‌های آموزشی خود را تقویت کنند.

آقای حنفی گفت: «اگر می‌گوییم این می‌کنیم و‌ آن می‌کنیم، اول دستگاه‌های آموزشی را از نگاه کمیت و کیفیت تقویت نکنیم، آپدیت نسازیم، در این صورت هیچگاه نمی‌توانیم قسمی که تقاضای استقلال کشور است، وطن خود را مستقل سازیم.»

به گفته آقای حنفی، وظیفه یک عالم دین این نیست که بگوید «این ممنوع» است.

او افزود: «وظیفه عالم دین است که جامعه را درباره اهمیت علومی که امروز می‌توانیم جامعه خود را ارتقا ببخشیم و خود را از این حالت به حالت بهتر و حالت خوب‌تر بکشانیم، تنویر کنند.»

آقای حنفی در بخشی از سخنانش گفت: «خفته کی تواند خفته را بیدار».

معاون رییس الوزاری طالبان، درحالی از پیشرفت در آموزش سخن می‌گوید که طالبان در ۳۰ قوس سال روان همه مرکزهای تحصیلی را به روی دختران بستند.

هرچند این تصمیم طالبان با واکنش‌های گسترده جهانی رو به رو شد، اما چهار روز پس از آن، این گروه در ۴ جدی سال روان، کار زنان را در موسسات غیردولتی ممنوع اعلام کرد.

چهار منبع آگاه که همه مقام‌های ارشد در دستگاه طالبان استند، به آمو گفته بودند که نور محمد ثاقب، وزیر حج و اوقاف طالبان، عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان، شیخ عبدالحکیم، قاضی القضات، خالد حنفی، وزیر امربالمعروف طالبان و ملاحسن آخند، رییس الوزاری طالبان بر بسته شدن دروازه‌های دانشگاه‌ها به روی دختران پا فشاری کردند.

به گفته این منابع، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان و ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان با بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران مخالف استند.

آقای حقانی، شنبه ۲۲ دلو در تازه ترین سخنانش در مراسم فراغت دانش آموزان یک مدرسه دینی در ولایت خوست رهبری طالبان را به«انحصار قدرت» متهم کرد.

سراج الدین حقانی بدون این که از کسی نام ببرد، با انتقاد از اداره طالبان گفت«انحصار قدرت» و «تحمیل دیدگاه» بر دیگران به سود نظام این گروه نیست.

کارشناسان این سخنان آقای حقانی را به معنای مخالفت او با تصمیم‌های اخیر رهبر این گروه و محدودیت‌های وضع شده بر زنان می‌دانند.

یک روز پس از این سخنرانی آقای حقانی، عبدالغنی فایق معین وزارت عدلیه طالبان نیز بی آنکه از کسی نام ببرد، هشدار داد، اگر کسی «امیر باشد یا مأمور یا در چوکات وزارت» در برابر نظام حرکت کند، قابل بخشش نیست.

یوسف وفا؛ والی طالبان در قندهار در یک نوار تصویری که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، می‌گوید: «بیست سال برای نظام اسلامی(طالبان) قربانی دادیم و جنگیدیم.حالا نیز باید قربانی بدهیم و شرایط را تطبیق کنیم».

نسیم مدبر، نماینده پیشین بغلان در مجلس نمایندگان گفت که سخنان اخیر چهار مقام طالب به معنای اختلاف‌های شدید میان این گروه است.

او گفت: «اختلاف‌ها میان طالبان ریشه تاریخی دارد. این گر‌ه بر سر قدرت و ثروت نیز اختلاف دارد. حقانی می‌خواهد با استفاده از موضوع آموزش زنان و دختران خود را خوب نشان دهد و از موضوع زنان استفاده سیاسی می‌کند. ما فراموش نکنیم که بزرگترین و بیشترین حمله‌ها را این گروه انجام داده است.

هژده ماه از بازگشت طالبان می‌گذرد. این گروه پس از تسلط بر افغانستان، نخست مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بست، سپس مرکزها تحصیلی و در نهایت کار زنان در موسسات غیردولتی را ممنوع اعلام کرد.

تصمیم‌هایی که به گفته منابع آگاه از درون طالبان، بخشی از اعضای این گروه با آن موافق و بخشی دیگر مخالف استند.

Back to top button