Afghanistanlooks

داعش در افغانستان؛ از ادعای سرکوب توسط طالبان تا راه اندازی حملات مرگبار

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گروه طالبان ادعا کرده است که گروه داعش در افغانستان سرکوب شده است.

آقای متقی دیروز در مراسم گرامی داشت از سالروز خروج نیروهای شوروی سابق در افغانستان، گفت که «هر داعشی که سر بالا می‌کند، سرکوب می‌شود.»

اظهارات سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان یک روز پس از ادعای رئیس ستاد مشترک «سازمان پیمان امنیت جمعی» بیان شده است و احتمالا واکنشی به آن ادعا است.

آناتولی سیدوروف، رئیس این زمان گفته بود که شمار جنگجویان گروه داعش در افغانستان به شش هزار و 500 نفر رسیده که چهار هزار آن در نزدیکی مرز تاجیکستان متمرکز شده‌اند.

او افزود بود که این جنگجویان در ولایت‌های بدخشان، کندوز و تخار افغانستان و در امتداد مرزهای جنوبی تاجیکستان مستقر هستند.

رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی حضور گروه‌های تروریستی، از جمله داعش در افغانستان را بزرگترین تهدید برای ثبات آسیای مرکزی دانسته بود.

سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان در واکنش به این اظهارات گفته است که از افغانستان هیچ کشوری «تهدید» نمی‌شود و اگر داعش در افغانستان حضور دارد «چرا هیچ کسی نمی‌بیند.»

او افزوده که «این ملت دربه‌در‌، بیچاره و جنگ‌زده را کسی بدنام و تهدید نکند. افغانستان به هیچ‌کسی خطر نیست.»

ادعای سرکوب گروه داعش
سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان در حالی حضور داعش در افغانستان را انکار کرده و گفته این گروه سرکوب شده است که همین چند شب پیش، درگیری شدید بین جنجگویان دو طرف در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان، جریان داشت.

دوشنبه شب شهروندان کابل از شنیدن صدای تیراندازی شدید و انفجار در مربوطات «حوزه هشتم» شهر کابل خبر دادند.

بعدتر، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که جنگجویان این گروه یک «مخفی‌گاه» گروه داعش را در منطقه «کارته نو» کابل مورد حمله قرار داده‌اند.

آقای مجاهد گفته بود که این عملیات به دلیل ازدحام در محل، به کندی پیش می‌رود و شماری از جنگجویان داعش کشته شده‌اند؛ اما آمار دقیقی ارائه نکرده بود.

اما ریاست عمومی استخبارات گروه طالبان بعدا اعلام کرد که در این حمله، سه عضو گروه داعش کشته شده و یک عضو آنها بازداشت شده است.

در ویدیوهای که از محل این عملیات نظامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که طالبان یک ساختمان را با بمب گذاری منفجر می‌کنند.

پیش از این نیز طالبان و داعش در کابل و شهرهای مختلف افغانستان باهم درگیر شده‌اند و درگیری‌های آنها گاهی ساعت‌ها به طول انجامیده است.

داعش و حملات مرگبار در افغانستان
گروه طالبان در حالی حضور داعش در افغانستان را انکار می‌کنند و تهدید این گروه به کشورهای همسایه و کشورهای آسیای مرکزی را کم اهمیت جلوه می‌دهند که این گروه، مسئولیت مرگبارترین حملات تروریستی در افغانستان را به عهده گرفته است.

در کمتر از شش ماه قبل، گروه داعش یکی از مرگبارترین حملات را در غرب کابل و بر مرکز آموزشی کاج انجام داد که در آن بیش از 60 دانش آموز دختر کشته شدند.

علاوه بر آن، این گروه در جریان مراسم عزاداری محرم نیز دو حمله مرگبار در کابل انجام داد که شمار زیادی کشته و زخمی بجا گذاشت.

همچنین در ماه‌های اخیر این گروه دست‌کم سه حمله علیه دیپلمات‌ها و مراکز دیپلماتیک در کابل انجام داده و در اولین روز سال جدید میلادی نیز، در حمله‌ای که در نزدیکی میدان هوایی کابل انجام داد، حدود 20 نفر از افراد طالبان و غیرنظامیان را کشتند.

به نظر می‌رسد که گروه طالبان در قبال حضور داعش در افغانستان، از سیاستی پیروی می‌کند که دولت اشرف غنی، رئیس جمهور فراری این کشور در پیش گرفته بود.

اشرف غنی نیز در زمان ریاست جمهوری خود، دست‌کم دو بار شکست داعش در افغانستان را اعلام کرد، اما پس از هر اعلام این گروه مسئولیت مرگبارترین حملات بر مراکز غیرنظامی را به عهده می‌گرفت.

به باور شماری از کارشناسان، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این کشور بار دیگر به محل امنی برای تروریستان تبدیل شده است و حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل و کشته شدن او در این شهر، نمونه عینی و روشن آن است.

حملات مرگباری که گروه داعش مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد نیز نشان می‌دهد که این گروه یک تهدید جدید برای امنیت و ثبات افغانستان و جان شهروندان این کشور است و انکار این واقعیت، می‌تواند نوعی فریب اذهان عامه باشد.

Back to top button