Afghanistan

طالبان ۲ خبرنگار و یک تصویربردار در بغلان را رها کردند

صفی‌الله وفا، خبرنگار تلویزیونِ ملی زیر اداره‌ی طالبان در بغلان به آمو می‌گوید که با دو تن دیگر از همکاران‌اش از بند طالبان رها شده‌است.

صفی‌الله وفا، خبرنگار تلوزیوین تنویر در گفت‌وگو با آمو رهایی خود و دو تن دیگر از خبرنگارانِ بازداشت شده را تایید کرد و گفت که که درباره انگیزه‌ و چگونگی بازداشت‌اش از سوی استخباراتِ طالبان، جزییاتِ به دست داده نمی‌تواند.

منبعِ دیگری که نمی‌خواهد نامی از وی در گزارش گرفته شود به آمو می‌گوید که صفی‌الله وفا، خبرنگار و نورآغا سادات، تصویر بردار تلویزیونِ ملی و غلام علی وحدت خبرنگار تلویزیونِ محلی تنویر را به علت تهیه‌ی گزارشی از تدابیر امنیتی از شهر پلخمری که سه هفته پیش پخش شده‌است، بازداشت کرده‌اند.

کلپ سبحان‌الله مصباح، رییس پیشین اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان می‌گوید«نظام حاکم مکلف به مصونیت و حفظ حق آزادی مردم است. گرفتاری این اشخاص بر مبنای حکم قانون و بر مبنای اینکه اتهام آن قبل از قبل مشخص باشد امکان پذیر است، شرایطش هم مشخص است.بازداشت خبرنگاران و یا هر آن شخصیکه به رقمی که فعلا ادامه دارد کاملا در تضاد با قانون اساسی است و فاصله‌ها را بیشتر می‌سازدو نفرت را ایجاد می‌کند».

مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌‍‌ی با نکوهش بازداشت این سه خبرنگار از سوی طالبان نوشته است که علت بازداشت این سه خبرنگار تهیه‌ی گزارش از تدابیر امنیتی شهرپلخمری گفته‌است به گفته این نهاد آن گزارش که حدودِ سه هفته پیش نشر شده، مطابق خواستِ طالبان نبوده‌است.

نی یا نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌هایِ آزاد افغانستان، نیز در خبرنامه‌ی بی آن که نامی از طالبان ببرد، گفته است «نیروهای امنیتی» خلاف تمامی رویه‌های موجود، به بازداشت خبرنگاران ادامه می‌دهند.

ظریف کریمی،رییس نهاد نی در کابل به آمو گفت«امروز هم شاهد بازداشت خبرنگاران هستیم و خواستار این هستیم که وزارت اطلاعات و فرهنگ بربنیاد تعهدی که در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها دارد، با مسولین امنیتی هرچه بیشتر صحبت بکند و زمینه رهایی خبرنگاران را فراهم کنند و در صورتیکه ادعایی در برابر خبرنگاران وجود دارد، به کمیسیون تخطی رسانه‌ها محول گردد».

خواستیم دیدگاهِ رسمی طالبان را در مورد بازداشت این سه خبرنگاران داشته باشیم؛ اما مصطفی هاشمی، رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در بغلان به تماس‌های آمو پاسخ نداد.

در همین حال یک منبع آگاه که نمی‌خواهد نام از او در گزارش گرفته شود، به آمو می‌گوید که هفده تن از خبرنگاران، کارمندان رسانه‌ای و یوتیوبران اکنون در بند طالبان استند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن‌شان در ۲۴ اسدِ سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی، همواره دست به بازداشت، شنکجه و تهدید خبرنگاران زده‌اند.

مرکز خبرنگاران در گزارشي سالانه‌اش که در ۹ جدی ۱۴۰۱ هجری خورشیدی، پخش شد گفته است در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۶۰ رویداد نقض حقوقِ کارمندانِ خبرنگار، کارمندانِ رسانه‌ای را ثبت کرده‌است.

بر بنیاد این گزارش از میان ۲۶۰ رویداد خبرنگاران، ۱۱۹ مورد آن بازداشت موقت یا درازمدت بوده‌ است.

Back to top button