AfganistánRefugiadosaspecto

شورای پناهندگان ناروی: تحریم‌های جهانی بر طالبان سبب ایجاد موانع به بازرگانان شده است

در گزارش تازه که به سفارش شورای پناهندگان ناروی تهیه شده، آمده است که رعایت بیش از حد و تصورات نادرست در مورد دامنه تحریم های بین المللی ضد طالبان، باعث ایجاد موانع جدی برای بازرگانان افغانستان از جمله برای بازرگانانی که مواد غذایی و سایر کالاهای مورد نیاز را وارد و صادر می کنند، شده است.

این گزارش که بر بنیاد مصاحبه‌ با شماری از بازرگانان اهل افغانستان و سایر سهامداران بخش خصوصی این کشور تهیه شده است، از جامعه جهانی می‌خواهد تا آگاهی خود را در مورد تحریم‌ها بهبود بخشد و تحریم های را که بیش از حد هستند کاهش دهد.

شورای پناهندگان ناروی میگوید که برای رسیدگی به اقتصاد فلج شده افغانستان و بحران بشردوستانه بی‌پیشینه این کشور جهان باید گام‌های مشخصی بردارد.

نیل ترنر، رییس شورای پناهندگان ناروی درافغانستان در این باره گفت: «کمک های بشردوستانه به تنهایی نمی تواند نیازهای میلیون ها شهروند افغانستان را که شغل های خود را از دست داده اند و مجبور شده اند قرض های هنگفت را بپذیرند و دارایی های خود را بفروشند، برآورده کند. ما باید این فاجعه اقتصادی ویرانگر را برعکس کنیم. اقتصاد پایدار، بخش خصوصی پر رونق، و معرفی مجدد برنامه های توسعه‌ای برای تکمیل کار سازمان های بشردوستانه مهم هستند».

پس از تسلط طالبان در افغانستان در ۲۰۲۱ میلادی جامعه جهانی در واکنش به حکومت‌داری محدودکننده طالبان، سیاست‌های انزوای سیاسی و اقتصادی را در قبال افغانستان دنبال کرده‌اند که بحران اقتصادی کنونی و اتکای مردم به کمک‌های بشردوستانه را شدت بخشیده است. در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون تن در افغانستان به کمک های بشری متکی هستند.

معافیت‌های زیادی در مورد امکان انتقال پول به داخل و خارج از افغانستان برای فعالیت‌هایی که برای رفع نیازهای اساسی مردم طراحی شده‌اند وجود دارد.

اما بانک‌ها با وجود معافیت‌های موجود، همچنان دسترسی تاجران را به خدمات مالی محدود می‌کنند.

بازرگانان افغانستان میگویند که دستورالعمل های پرداخت برای هر «تراکنش» که در آن از افغانستان نام برده شود بلافاصله بسته میشود، حتی برای «تراکنش» های ارسال مواد غذایی که از طریق سازمان ملل هستند.

مدیر یک شرکت بزرگ زراعتی در افغانستان می گوید:” ما باید به شرکت ها و بانک های خارجی بفهمانیم که افغانستان تحت تحریم نیست، یک غلط فهمی واقعی مخصوصأ در میان بخش های کلیدی صادرات و واردات ما در این مورد وجود دارد”.

موقف طالبان در مورد زنان نیز به از دست رفتن شماری زیاد زنان از نیروی کار افغانستان منجر شده است.

محدودیت های طالبان چالش های اساسی را برای مردم افغانستان و آینده اقتصادی کشور و همچنین مشکلات جدی عملی و اخلاقی را برای کمک کنندگان بین المللی و نهاد های کمک کننده ایجاد می کند.

Botón volver arriba