Afganistán

مسئول مطبوعات یوناما در ننگرهار: طالبان تا هنوز با مسئولان یوناما ملاقات نکرده‌اند

شفیق‌الله واک، مسئول مطبوعات دفتر ولایتی یوناما در ننگرهار در یک گفت‌وگوی تیلفونی با آمو می‌گوید که تا هنوز طالبان در مورد اجازه دادن دوباره زنان به کار در دفاتر یوناما با مسوولان آن صحبت نکرده‌اند.

طالبان در ادامه‌ی فشارها و وضع محدودیت بر زنان در افغانستان به روز سه‌شنبه به کارمندان ولایتی دفتر معاونت سیاسی ملل متحد در افغانستان (یوناما) در ننگرهار اجازه ندادند تا سر کارشان حاضر شوند. یوناما نیز در واکنش به این کار طالبان، فعالیت‌هایش را نخست در ننگرهار و پس از آن در سراسر افغانستان برای ۴۸ ساعت متوقف کرد.

شفیق واک گفت: «تا هنوز هیچ چیزی نیست. قرار بود امروز مقام‌های یوناما با وزیر خارجه حکومت طالبان ببینند، اما معلومات نیست که صورت گرفته یا خیر.»

یوناما به روز سه شنبه در اعلامیه‌ای گفت که این اداره بدون کارمندان زن نمی‌تواند کمک‌های نجات بخش را به مردم افغانستان، برساند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان به همه کارمندان زن این اداره در تمام ولایت‌های افغانستان دستور داده است تا اطلاع بعدی در منازل‌شان بمانند.

استیفان دوجاریک، سخن‌گوی ملل متحد در بیانیه‌ای با تاکید بر «غیر قابل قبول» بودن عملکرد طالبان گفته است که مسئولان یوناما در تلاش هستند تا در این باره با طالبان صحبت بیشتری داشته و انگیزه‌ی این کار طالبان را روشن بسازند.

او گفت: «چنین دستوراتی، همانطور که امروز دیدیم، ناقض حقوق اساسی زنان و ناقض اصل عدم تبعیض است. کارمندان زن برای تضمین تداوم عملیات ملل متحد در افغانستان ضروری هستند. ملل متحد از میان جمعیت نزدیک به ۴۰ میلیون نفری افغانستان، صرفاً برای ارایه ایده‌ای از گستره نیازها، در تلاش است تا به ۲۳ میلیون مرد، زن و کودک با کمک‌های بشردوستانه دست یابد. سازمان ملل به پیگیری همه راه‌ها ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ما می‌توانیم به آسیب پذیرترین افراد، به ویژه زنان و دختران، دسترسی پیدا کنیم.»

خواستیم دیدگاه طالبان را نیز در این مورد داشته باشیم، اما پس از تماس‌های مکرر ضیااحمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان حاضر به پاسخ گویی در این باره نشد.

اما نصیر احمد فایق، نماینده‌ی افغانستان در ملل متحد به آمو می‌گوید: «بخاطر اعمال فشار بالای سازمان متحد و اجازه ندادن کارمندان محلی زن به خاطر ادامه کارشان و رساندن کمک‌ها در حقیقت باعث نرساندن کمک به مردم مستضعف و بی‌چاره‌ی افغانستان می‌شوند.»

در همین‌حال، طاهر قادری، سفیر پولند به آمو گفت که ملل متحد در حال جلوگیری از یک بحران اقتصادی در کشور است و وضع محدویت طالبان بر کارمندان زن این سازمان، باعث قطع کمک‌های جهانی به افغانستان می‌شود.

او گفت: «تاسف‌آور این است که این تصمیم روی همه‌ کمک‌های بین‌المللی تاثیر می‌گذارد و در آخر روز این مردم افغانستان است که تاوان چنین تصمیم‌های نادرستی را می‌پردازند.»

در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ وزارت اقتصاد طالبان، در مکتوبی فعالیت زنان را در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی تا امر ثانی به تعلیق درآوردند که این اقدام طالبان واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

یه گفته‌ی ملل متحد پس از ممنوعیت کار زنان در ولایت ننگرهار، این سازمان به تمام ۳هزار و ۳۰۰ کارمند خود که ۴۰۰ تن آنان زنان هستند، دستور داد تا که تا دو روز آینده به دفاتر خود حاضر نشوند.

طالبان تاکنون در مورد ممنوعیت کار زنان در یوناما چیزی نگفته است.

گفته می‌شود که اگر طالبان در این ۲ روز به یوناما پاسخ ندهند، احتمال می‌رود که این سازمان تصمیم‌اش را تمدید کند.

Botón volver arriba