Afganistánel mundo

امریکا چگونگی درز اطلاعات فوق سری این کشور را بررسی می‌کند

به دنبال افشای اطلاعات محرمانه نظامی امریکا، سازمان‌های امنیت ملی این کشور چگونگی انتشار این اسناد فوق محرم و نیز نحوه برخورد با پیامدهای دیپلماتیک این مساله را بررسی می‌کنند.

رویترز گزارش داده است که یک مقام امریکایی گفته است که بازرسان تلاش می‌کنند فرد یا گروهی را که این کار انجام داده‌اند شناسایی تا انگیزه آنان برای افشای این اطلاعات را بدانند.

کارشناسان گفته‌اند که این افشاگری مخرب‌ترین درز اطلاعات محرم دولت ایالات متحده از زمان انتشار هزاران سند در ویکی لیکس در سال ۲۰۱۳ است.

توماس رید؛ پروفسور دانشگاه جان هاپکینز
در این باره می‌گوید: «این پنجمین افشاگری اطلاعاتی بزرگ، بسیار مخرب و بسیار شرم‌آور است. بنابراین فکر می‌کنم ما می‌توانیم بگوییم، تا هنوز این یکی از مخرب‌ترین درز‌های اطلاعاتی این اواخر است.»

او در ادامه افزود که این افشاگری، در مقایسه با سایر درزهای اطلاعاتی منحصر به فرد است. زیرا به باور وی اسناد منتشر شده حاوی حدود ۲۰ صفحه گزارش پردازش شده است که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی مختلف تهیه شده است و نقشه‌ها و جزییات جنگ اوکراین را نیز در بر می‌گیرد.

هفته گذشته گزارش‌هایی از درز مجموعه جدیدی از اسناد محرمانه امریکا در فضای مجازی منتشر شد که حاوی طیف گسترده‌ای موضوعات از دفاع هوایی اوکراین گرفته تا سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد»، چین، خاورمیانه، کوریای جنوبی، ترکیه و آفریقا بوده است.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که تلاش می‌کنند منبع افشای این اسناد را شناسایی کنند.

توماس رید، تاکید کرد: «در هیچ کشور دیگری اطلاعات در این مقیاس درز نمی‌کند. تصور کنید این اتفاق بارها و بارها در بریتانیا رخ می‌داد. احتمالا ایالات متحده پس از آن اشتراک اطلاعات با بریتانیا را متوقف می‌کرد.»

در همین حال، مقام‌های امریکایی گفته‌اند که بررسی‌هایشان در مراحل اولیه قرار دارد و احتمالا عناصر طرفدار روسیه در افشاگری این اسناد دست داشته‌اند.

مقامات آمریکایی گفتند که تحقیقات آنها در این باره در مراحل اولیه است.

رویترز گزارش داده است که بیش از ۵۰ سند «محرمانه و فوق سری» پس از نشر آن در فضای مجازی را بررسی کرده است که جزئیات آسیپ پذیری نظامی اوکراین و اطلاعاتی در مورد شماری از متحدان امریکا را فاش کرده است.

رویترز اما تاکید کرده است که درستی این اطلاعات تاهنوز از سوی مقام‌های امریکایی تایید نشده است.

Botón volver arriba