Afganistánel mundoaspecto

Expertos medioambientales: probablemente se avecina la ola de lluvias más intensa del año

کارشناسان آب و محیط زیست می‌گویند که براساس پیش‌بینی‌ها و تصاویر ماهواره‌ی احتمال دارد افغانستان در روزهای آینده شاهد شدیدترین بارندگی‌های سال جاری باشد.

نجیب‌الله سدید، کارشناس آب و محیط زیست، ناوقت روز گذشته، سه‌شنبه، بیست و هشتم حمل گفت که موج بارندگی‌های پیشرو در افغانستان احتمالا شدیدتر خواهد بود.

این کارشناس آب و محیط زیست هشدار داده است که بارندگی‌های شدید در روزهای آینده، احتمالا وقوع “سیلاب‌های عظیم” در کشور را نیز در پی خواهد داشت.

به گفته آقای سدید این موج بارندگی روز گذشته در کشورهای عربستان سعودی، عمان ، امارات متحده عربی، و جنوب ایران باعث بارش شدید ژاله و باران و وقوع سیلاب‌های مدهشی گردیده است.

او افزوده است که تصویر ستلایت روز گذشته نشان دهنده باران شدید در امارات، عمان، بندرعباس و‌تربت ایران است.

براساس گزارش‌ها این موج شدید بارندگی در امارت متحده عربی سیلاب‌های شدید را در پی داشت و سرک‌ها و میدان هوایی دبی را آب فرا گرفت.

آقای سدید گفته است که جنوب، شرق، مرکز و جنوب غرب افغانستان نیز از این موج متاثر خواهد شد. او افزوده است که این موج بارندگی فعلا وارد ولایت فراه و‌نیمروز گردیده است و تا ساعات بعد قسمتهای زیادی کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.

همزمان ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی نیز احتمال باران شدید، رغد و برق و سیلاب‌های آنی را در شماری از ولایت‌ها پیش بینی کرده است.

این وزارت روز گذشته با نشر اعلامیه احتمال وقوع بارندگی شدید، رعد و برق و سیلاب را به تاریخ بیست و نهم حمل در ولایت های هرات، فراه، نیمروز، هلمند،قندهار، زابل، پکتیکا، خوست، پکتیا، غزنی، بامیان، دایکندی، ارزگان و غور پیش بینی کرده و افزوده که میزان بارندگی در نقاط مختلف بین 15 تا 40 ملی متر خواهد بود.

دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان؛ پس از رسیدگی به نیازمندی‌های عاجل به سیلاب‌زده‌گان، برای آنان اسکان دایمی ساخته خواهد شد

همزمان وزارت مبارزه با حوادث نیز روز گذشته از تدویر نشست اضطراری برای رسیدگی به متضرران ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌های که از 24 تا 27 حمل در کشور رخ دادند خبر داد.

این وزارت با نشر خبرنامه گفت که سیلاب‌های اخیر در بیشتر از 23 ولایت خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی برجا گذاشته؛ به همین دلیل نیاز است تا کمک‌های بشردوستانه به منظور جلوگیری از تلفات بیشتر انسانی روی دست گرفته شود.

براساس آمار این وزارت، تاکنون 66 تن در نتیجه سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های روزهای اخیر جان باخته، 36 تن زخمی شده، حدود 600 راس مواشی تلف و به تعداد 1235 باب منزل مسکونی به‌گونه‌ی کلی و قسمی آسیب دیده است.

مولوی عبدالرحمن زاهد، رئیس عمومی مالی و اداری و سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امارت اسلامی در این نشست کهمسئولان دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان و موسسات همکار در بخش مدیریت حوادث نیز اشتراک داشتند، بر ادامه و تسریع کمک‌های بشردوستانه و نیز مدیریت بهتر کمک‌ها و ایجاد شفافیت در کمک‌رسانی میان این وزارت و موسسات ملی و بین الملی تاکید کرده است.

 

Botón volver arriba