Афганистан

ناکامی طالبان در تامین امنیت؛ گروه داعش مسئولیت انفجار پل سوخته را پذیرفت

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار دیروز (شنبه، ۱۵ اسد) در منطقه پل سوخته در غرب کابل را بر عهده گرفته است.

این گروه مسئولیت انفجار روز جمعه در منطقه سرکاریز غرب کابل که جان هشت نفر را گرفت و ۱۸ زخمی برجای گذاشت را نیز پذیرفته بود. قربانیان این انفجار عزاداران محرم بوده‌اند.

فرماندهی امنیه‌ طالبان در کابل می‌گوید که در انفجار عصر دیروز دو نفر کشته و بیش از ۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

براساس آماری که از شفاخانه‌ها گردآوری شده، از انفجار امروز در منطقه پل سوخته غرب کابل سه کشته و ۴۱ زخمی به سه شفاخانه انتقال داده شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقام‌های صحی و شاهدان گزارش داده است که در انفجار امروز هشت نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

غرب کابل در حالی طی دو روز متوالی گواه انفجارهای مرگ‌بار گروه داعش است که طالبان می‌گویند برای تأمین امنیت مراسم محرم تدابیر امنیتی اتخاذ کرده‌اند.

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان تاکنون چندین بار گروه داعش تجمعات شیعیان را هدف قرار داده است.

در ماه میزان سال ۱۴۰۰ حمله بر مساجد شیعیان در قندوز و قندهار طی یک هفته صورت گرفت که در آن‌ها ده‌ها نمازگزار کشته و زخمی شدند.

به تاریخ ۳۰ حمل در پی سه انفجار پی‌هم بر دانش‌آموزان مکتب عبدالرحیم شهید در غرب کابل نیز حدود ۱۱ تن کشته و بیش از ۲۵ تن دیگر زخمی شده بودند.

در اول ماه ثور، حمله‌ مرگبار بر مسجد «سه‌دکان» -یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیعیان در شهر مزار شریف- رخ داد. منابع تأیید کردند که در این انفجار دست‌کم ۳۷ تن کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شده‌اند. طالبان اما مانع نشر دقیق شمار کشته‌ها و زخمیان این انفجار شدند.

افزون بر این، در انفجارهای هشتم ثور سال جاری بر شیعیان در بلخ، بیش از ۱۱ تن کشته و بیش از ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

این موارد نمونه‌ای از حملات مرگبار علیه هزاره‌ها زیر حاکمیت طالبان است. هرچند مسئولیت این رویدادها را همواره گروه داعش به عهده می‌گیرد، اما طالبان تاکنون حضور این گروه در افغانستان را انکار می‌کنند و آن را تبلیغات می‌خوانند.

از سویی هم طالبان ختم جنگ و تامین امنیت را بزرگترین دستاورد خود قلمداد می‌کنند؛ اما با توجه به ادامه کشتار غیرنظامیان به ویژه‌ هزاره‌ها، این ادعا درست از آب در نمی‌آید.

оставьте ответ

Кнопка возврата наверх