EğitimAfganistanEkonomiHayat

بحران بشری در افغانستان؛ از فراگیر شدن گرسنگی تا حیف و میل کمک ها توسط طالبان

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر با نشر یک گزارش جدید در مورد افغانستان می گوید که دو سوم جمعیت این کشور از ناامنی غذایی رنج می برند و با بدترین فجایع بشردوستانه جهان دست و پنجه نرم می کنند.

دیده بان حقوق بشر گفته است که توقف ناگهانی کمک‌های جامعه جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان و سیاست‌ های سرکوبگرانه و روزافزون این گروه بر زنان از جمله ممنوعیت‌ های آموزشی و کاری آنان با سازمان ملل و بخش‌ های غیردولتی، وضعیت را در این کشور بدتر کرده است.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود گفته است که «برای امدادگرانی که تلاش می ‌کنند هم به ضرورت بشردوستانه برای نجات جان ‌ها و هم به اصول بی ‌طرفی پایبند باشند، این روزها، روزهای سختی است.»

این سازمان با اشاره به جدی بودن بحران بشری در افغانستان و بی توجهی جهان به این موضوع، می گوید که وضعیت افغانستان این روزها تا حد زیادی از رسانه های بزرگ جهان «ناپدید» شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر پیش از این نیز بارها در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان پس از تسلط گروه طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

فراگیر شدن گرسنگی
پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، بسیاری از شهروندان افغانستان که در دولت و یا نهادهای خصوصی کار می کردند، کار و شغل خود را از دست دادند.

شمار زیادی از کارمندان دولت نیز به دلایل قومی و مذهبی از سوی گروه طالبان از کار برکنار و به صورت دسته جمعی از ادارات دولتی اخراج شدند.

علاوه بر این، زمینه ایجاد تجارت های کوچک و کار در سازمان های غیر دولتی نیز به دلیل سیاست های تندروانه گروه طالبان، برای شهروندان افغانستان از بین رفت.

با وجود افزایش بیکاری، قیمت مواد غذایی و کالا نیز در بازارهای سراسر افغانستان چندین برابر افزایش یافت و گروه طالبان کنترل بازار را از دست دادند.

این وضعیت باعث شد که فشارهای اقتصادی بر مردم افغانستان به تدریج افزایش پیدا کند و میزان افراد نیازمند و فقیر نیز چندین برابر شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 28.3 میلیون نفر در افغانستان برای زنده ماندن نیازمند کمک های بشردوستانه است و از این میان، نیازمندی 20 میلیون نفر شدید است و بیش از شش میلیون نفر دیگر در معرض قحطی قرار دارد.

بر اساس گزارش های که نهادهای بین المللی، اکنون گرسنگی و قطحی جان میلیون ها شهروند افغانستان را تهدید می کند و این بحران هر روز عمیق تر شده می رود.

حیف و میل کمک ها توسط طالبان
از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، جامعه جهانی بیش از دو میلیارد دالر کمک بشردوستانه به این کشور ارسال کرده است.

شهروندان افغانستان در این مدت، بارها ادعا کرده اند که گروه طالبان، مانع توزیع کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند می شوند و این کمک ها را به جنگجویان خود و اعضای خانواده های آنها توزیع می کند.

شهروندان افغانستان در مناطق مختلف شاهد این وضعیت بوده اند و می گویند که به دلیل حیف و میل کمک ها بشردوستانه توسط گروه طالبان و نرسیدن آن به افراد مستحق، همه روزه میزان فقر و گرسنگی در این کشور افزایش پیدا می کند و افراد بیشتری در معرض گرسنگی حاد و قحطی قرار می گیرند.

چندی پیش اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) نیز اعلام کرد که گروه طالبان در کار امداد رسانی به افراد نیازمند، مداخله می کنند و تنها در سال 2023 میلادی 494 مورد این مداخلات ثبت شده است.

این نهاد همچنین گفت که احتمالا گروه طالبان از کمک های بشردوستانه آمریکا به مردم افغانستان، به نفع خود استفاده می کند.

شهروندان افغانستان از سازمان ملل و جامعه جهانی می خواهند که برای جلوگیری از گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، دست گروه طالبان را از کمک های بشردوستانه کوتاه کنند و به این گروه اجازه ندهند که از کمک ها به نفع خود استفاده کند.

Başa dön tuşu