AfganistanResimSpor

طالبان تیم مردان را به بازی های آسیایی می فرستند اما زنان افغان از خارج می آیند

یک داوطلب در مراسم استقبال در نوزدهمین بازی های آسیایی هانگژو چین، چهارشنبه 20 سپتمبر 2023، پرچم رسمی افغانستان را برای تنها تیم مردان افغانستان در دست گرفت.

در اولین بازی های آسیایی از زمان کنترل مجدد طالبان بر افغانستان، دو تیم از ورزشکاران در حال ورود به شهر هانگژو چین هستند که بسیار متفاوت به نظر می رسند.

سخنگوی کمیته المپیک افغانستان به آسوشیتدپرس گفت که یکی از آنها از افغانستان فرستاده شده است، جایی که طالبان اکنون زنان را از شرکت در ورزش منع کرده است، شامل حدود 130 ورزشکار کاملاً مرد است.

یکی دیگر، که تحت پرچم سیاه، قرمز و سبز دولت منتخب که طالبان در سال 2021 سرنگون کردند، رقابت می‌کند، که از خارج از کشور ورزشکاران افغان در سراسر جهان است و شامل 17 زن است.

در اولین بازی های آسیایی پس از به دست گرفتن کنترل مجدد طالبان بر افغانستان، دو تیم از ورزشکاران وارد شهر هانگژو چین شده اند که ظاهری بسیار متفاوت دارند.

آتل مشوانی، سخنگوی انتصابی طالبان، یکی از آنها از افغانستان فرستاده شده است، جایی که طالبان اکنون زنان را از شرکت در ورزش منع کرده است، شامل حدود 130 ورزشکار کاملاً مرد است که در 17 رشته ورزشی مختلف از جمله والیبال، جودو و کشتی شرکت خواهند کرد.

به گفته حفیظ الله ولی رحیمی، رئیس المپیک ملی افغانستان، یکی دیگر، تحت پرچم سیاه، قرمز و سبز دولت منتخب که طالبان در سال 2021 سرنگون کردند، از ورزشکاران افغان در سراسر جهان خارج شده و شامل 17 زن است.

تنها تیم مردان افغانستان در مراسم استقبال در نوزدهمین دوره بازی های آسیایی در هانگژو چین با یک داوطلب عکس می گیرد. AP
تنها تیم مردان افغانستان در مراسم استقبال در نوزدهمین دوره بازی های آسیایی در هانگژو چین با یک داوطلب عکس می گیرد. AP

رحیمی که اکنون از خارج از افغانستان کار می کند اما هنوز از سوی بسیاری از کشورها به عنوان نماینده رسمی آن در امور المپیک شناخته می شود، اواخر روز پنجشنبه در مراسم ورود رسمی این تیم به خبرنگاران گفت که ورزشکاران به عشق ورزش آنجا هستند.

وی گفت:ما می خواهیم ورزش را کاملاً از سیاست دور نگه داریم تا ورزشکاران بتوانند آزادانه در داخل و خارج از کشور خود فعالیت و توسعه ورزشی خود را انجام دهند.

گروه رحیمی در مراسم استقبال کاملاً مرد بودند، اما او گفت که بانوان در راه هستند، متشکل از یک تیم والیبال که در ایران تمرین کرده‌اند، دوچرخه‌سوارانی از ایتالیا و یک نماینده دو و میدانی از استرالیا.

او به درخواست ایمیلی در روز جمعه که به دنبال جزئیات بیشتر بود، پاسخ نداد.

مراسم افتتاحیه رسمی بازی ها روز شنبه است.

اگرچه طالبان وعده حکومت معتدل تری نسبت به دوره قبلی خود در قدرت در دهه 1990 داده بودند، اما از زمان تصرف افغانستان در آگوست 2021 در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ در حال خروج از آن بودند، اقدامات سختی را اعمال کردند.

آنها زنان را از بیشتر مناطق زندگی عمومی مانند پارک ها، سالن های ورزشی و کار منع کرده اند و آزادی رسانه ها را سرکوب کرده اند. آنها دختران را از رفتن به مکتب بالاتر از صنف ششم منع کرده اند و زنان افغان را از کار در سازمان های محلی و غیر دولتی منع کرده اند. این ممنوعیت در ماه آوریل برای کارمندان سازمان ملل متحد تمدید شد.

این اقدامات باعث ایجاد یک غوغای شدید بین المللی شده و انزوای کشور را در زمانی که اقتصاد آن سقوط کرده و بحران انسانی بدتر شده است، افزایش داده است.

رحیمی گفت که دولت قبل از زمان رژیم قبلی طالبان برای افزایش مشارکت زنان در ورزش تلاش زیادی کرده و به 20 درصد افزایش یافته است.

او گفت:امیدواریم که البته بازگردد.نه تنها ورزش، ما امیدواریم که آنها به مدارس و آموزش بازگردند، زیرا این حقوق اولیه یک انسان است.»

بازی‌های آسیایی هانگژو در آستانه آغاز است و مردم کشورها و مناطق سراسر آسیا مشتاقانه منتظر عملکرد ورزشکاران و همچنین فرصت تجربه جذابیت هانگژو هستند، جایی که فرهنگ سنتی چین و سرزندگی شهر مدرن در هم تنیده شده است.

محمد خالد هوتک از افغانستان به دلیل شیفتگی به کونگ فو چینی ووشوکار شده است. او گفت: خوشحالم که این ورزش را انتخاب کردم، زیرا ووشو صلح و دوستی را به مردم منتقل می کند.

نپال هرگز در بازی‌های آسیایی مدال طلا کسب نکرده است و بیپلوف لال شرستا، ورزشکار کاراته نپالی امیدوار است با کسب اولین طلا برای کشورش، در هانگژو پیشرفت کند.

پیر جالاخ، رئیس کمیته ملی المپیک لبنان گفت:چین همیشه موفق می شود تاریخ طولانی و فرهنگ باشکوه خود را به روش های خلاقانه به نمایش بگذارد.روا، دانشجوی دانشگاه قطر، معتقد است که ادغام عناصر سنتی چینی در طلسم های نوزدهمین دوره بازی های آسیایی کار جالبی است و به مردم اجازه می دهد تا فرهنگ چینی را درک کنند.

باداما لیساوادا، نایب رئیس کمیته المپیک تایلند، گفت:هانگژو دارای تاریخ طولانی و مناظر زیبایی است. این بازی‌های آسیایی زیبایی و ویژگی‌های فرهنگ چینی را کاملاً به نمایش می‌گذارد و به مخاطبان سایر کشورها و مناطق امکان می‌دهد فرهنگ عمیق چینی را درک کنند.و عضو IOC

تران کوک فونگ، نایب رئیس مجلس ملی، اظهار داشت که بازی های آسیایی هانگژو گردهمایی بزرگی برای ورزشکاران از همه کشورها و مناطق آسیایی است. این رویداد درک متقابل و اتحاد بین کشورها و مناطق آسیایی را تقویت می کند و به ساخت آسیایی قدرتمند و شکوفا کمک می کند.

Başa dön tuşu