EğitimAfganistaninsan hakları

فرستاده ویژه ایالات متحده: طالبان باید تمام مدافعان حقوق بشر را آزاد کند

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر، در شبکه اجتماعی اکس نوشته است که طالبان باید همه مدافعان حقوق‌بشر را که برای دفاع از حقوق مردم افغانستان بازداشت شده‌اند؛ آزاد کند.

از طرفی‌هم، شهروندان کشور [به‌ویژه] زنان و دختران می‌گویند که طالبان در بیش از دو سال حاکمیت‌شان، ابتدایی‌ترین حق آنان را نقض کرده‌اند.

قرار است فردا از روز جهانی حقوق‌بشر بزرگ داشت شود؛ اما در افغانستان زنان و دختران می‌گویند که پس از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، طالبان به‌گونه‌ی روش‌مند، آزادی‌های بنیادی دختران و زنان را محدود کرده‌اند و در حال حاضر، زنان و دختران از«ابتدایی‌ترین حق» خود برخوردار نیستند.

شماری از دختران دانش‌آموز و دانش‌جو، از سیاست‌های طالبان در برابر آموزش دختران انتقاد می‌کنند و تاکید می‌ورزند که افغانستان تنها کشوری است که دختران آن حق آموزش ندارند.

در دو سال گذشته، نهادهای جهانی و ملل‌متحد، بارها از نقض حقوق‌بشر [به‌ویژه] قتل‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری طالبان در برابر شهروندان گزارش داده‌اند.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر، در شبکه‌ی اجتماعی اکس از طالبان خواسته است که ژولیا پارسی، منیژه صدیقی، ندا پروانی و پریسا آزاده و دیگر مدافعان حقوق‌بشر را آزاد کنند.

او گفته است که مدافعان حقوق‌بشر سزاوار مجازات نیستند.

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر می‌گوید: «در این روز من بار دیگر از طالبان می‌خواهم که ژولیا پارسی، منیژه صدیقی، ندا پروانی، پریسا آزاده و همه مدافعان حقوق‌بشر که صرفا به‌ خاطر دفاع‌ شجاعانه برای حقوق مردم افغانستان بازداشت شده‌اند را آزاد کنند».

ملل‌متحد گفته است که طالبان پس از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از پنجاه فرمان و دستور را صادر کرده‌اند که در بسیاری از این فرمان‌ها، حقوق زنان و دختران نقض شده‌اند.

هم‌اکنون، [ طالبان] زنان و دختران را از حق کار، حق آموزش، حق گشت‌وگذار، حق سفر بدون‌محرم، حق رفتن به پارک‌ها و سالون‌های ورزشی -که ابتدایی‌ترین حق- آنان دانسته می‌شود؛ منع کرده‌اند.

Başa dön tuşu