Afganistaninsan haklarıgörünüyor

Afgan protestocu kadınların hapishaneden serbest bırakılması; Taliban kadın hakları aktivistlerini hangi koşullar altında serbest bırakıyor?

گروه طالبان در چهار روز اخیر دو فعال حقوق زن را همراه با اعضای خانواده های شان از زندان آزاد کرده اند.

گروه طالبان چهار روز پیش ندا پروانی، از زنان معترض افغانستان را همراه با شوهرش از زندان آزاد کردند.

این گروه دیروز نیز ژولیا پارسی، از دیگر زنان معترض و مسئول گروه اعتراضی «جنبش زنان مقتدر افغانستان» را همراه با پسر جوانش از زندان آزاد کرد.

طالبان ندا پروانی را در 27 سنبله سال جاری خورشیدی، از شهر کابل همراه با شوهر و کودک خردسالش بازداشت کرد بود.

این گروه فرزند خرد سال خانم پروانی را به مدت هفته همراه با او در بازداشتگاه نگه داشتند و پس از آن به اعضای خانواده این زن معترض سپردند.

ژولیا پارسی نیز همراه با پسر جوانش در پنجم میزان سال جاری خورشیدی از شهر کابل بازداشت شد و مادر و پسر حدود سه ماه در زندان طالبان باقی ماند.

سخنگویان طالبان و ادارات امنیتی و استخباراتی این گروه تا اکنون در مورد بازداشت و آزادی این زنان معترض اظهار نظر نکرده اند.

طالبان در بیش از دو سال گذشته بارها زنان معترض را بازداشت کرده اند، اما هیچگاه بازداشت، روند رسیدگی به پرونده های آنان و آزادی شان را اطلاع رسانی نکرده اند.

«ممنوعیت سفر و فعالیت»
بر اساس اطلاعات منابعی که با خبرنگار شفقنا صحبت کرده اند، طالبان با وضع قیودات و شرایطی ژولیا پارسی و پسرش را بازداشت کرده اند.

یک منبع معتبر به خبرنگار شفقنا گفت که این فعال حقوق زنان در حالی از زندان طالبان آزاد شده است که «شرایط خوب روحی و روانی» ندارد.

این منبع مطلع گفت خانم پارسی به او گفته است که «نیاز دارد به داکتر مراجعه کند و باید استراحت کند؛ زیرا بسیار آزارش داده اند، اذیتش کرده اند و نگذاشته اند که بخوابد.»

به گفته این منبع طالبان به خانم پارسی گفته است دیگر اجازه فعالیت سیاسی و اجتماعی ندارد و نباید با رسانه ها مصاحبه و گفتگو کند.

بر اساس اطلاعات این منبع مؤثق، طالبان همچنین پاسپورت خانم پارسی را ضبط کرده اند و به او گفته اند که اجازه سفر به بیرون از افغانستان را ندارد.

این منبع گفت که طالبان علاوه بر این، از خانم پارسی و پسر جوانش خواسته اند که هر هفته به اداره استخبارات این گروه حاضر شود و «حاضری بدهد.»

به گفته این منبع، خانواده خانم پارسی اکنون در تلاش مراقبت از او هستند و کمتر به او اجازه صحبت کردن از طریق تلفن را می دهد.

هنوز جزئیاتی در مورد شرایطی که بر ندا پروانی از سوی گروه طالبان وضع شده است، در دسترس نیست، اما طالبان پیش از این نیز بارها زنان معترض و افراد زندانی را تحت چنین شرایطی آزاد کرده اند.

واکنش ها
ژولیا پارسی که در بیش از دو سال اخیر بارها در خیابان های کابل علیه طالبان اعتراض کرده بود، به یکی از چهره های شناخته شده در میان زنان معترض به سیاست های طالبان تبدیل شده بود.

آزادی او پس از حدود سه ماه از زندان طالبان با واکنش های گسترده از سوی فعالان حقوق زن و شماری از چهره های بین المللی تبدیل شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد از آزادی خانم پارسی و ندا پروانی از زندان طالبان استقبال کرده و گفته است که «آنان هرگز نباید زندانی می شدند.»

آقای بنت در واکنشی که در این مورد نشان داده، خواستار آزادی سایر فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و افرادی که به صورت «خودسرانه» از سوی طالبان بازداشت شده اند، شده است.

فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس نمایندگان افغانستان نیز در ایکس به آزادی خانم پارسی از زندان طالبان واکنش نشان داده است و گفته است «خوش آمدی به خانه ات عزیز خواهر».

این عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان افزوده که «مطمینم زندان اراده شما و همرزما شما را برای مبارزه قوی تر ساخته است.»

شمار زیادی دیگر از فعالان حقوق زن نیز از آزادی خانم پاسی و پسرش و همچنین آزادی ندا پروانی از زندان طالبان ابراز خوشحالی کرده اند و گفته اند که این افراد «بدون جرم» و «گناهی» زندانی شده بودند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت های گسترده بر حقوق و آزادی های زنان وضع کرده اند و آنان را از رفتن به مکتب، بجز در دوره ابتدائیه، و دانشگاه منع کرده اند.

طالبان همچنین کار زنان را در نهادهای داخلی و بین المللی ممنوع کرده اند و کسب و کارهای شخصی زنان را نیز مسدود کرده اند.

Başa dön tuşu