Dünyainsan haklarıgörünüyorSanat

Kabil'de iki televizyon kanalının kapatılmasına tepkiler eşlik etti

وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست در تازه‌ترین اقدام خود علیه رسانه‌ها، نشرات تلویزیون‌های «نور» و «بریا» را متوقف کرد و دلیل آنرا «تخطی‌های مکرر» این دو رسانه عنوان کرد اما مسوولان تلویزیون «بریا» ادعای وزارت اطلاعات و فرهنگ را نمی‌پذیرند و می‌گویند ممنوعیت نشرات این تلویزیون «انگیزه‌ی سیاسی» دارد.

کمیسیون شکایات و تخلفات رسانه‌ای که در چارچوب وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی فعالیت دارد روز سه شنبه، بیست‌وهفتم حمل طی یک نشست خبری در کابل از تعلیق نشرات تلویزیون‌های «نور» و «بریا» خبر داد و افزود که این رسانه در نشرات خود منافع ملی و ارزش‌های اسلامی را دست‌کم گرفته‌اند.

حفیظ‌الله بارکزی، از اعضای این کمیسیون مدعی شد که تلویزیون‌های «نور» و «بریا» «همیشه تخطی» کرده‌ و «ارزش‌های اسلامی نظر به شرایط و زمان منافع ملی کشور را دست کم گرفته اند.» طبق ادعای او، «چندین بار به آنها توصیه و هشدار داده شد، بازهم این موضوع را دست کم گرفتند، به همین اساس امروز فیصله شد و دوسیه‌های رادیو تلویزیون‌های نور و بریا به محکمه فرستاده شد و تا زمان فیصلۀ دوسیه‌های آنها، موقتاً دروازه‌های آنها بسته است.»

تلویزیون «بریا» در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و بخش عمده‌ی نشرات آنرا سخنرانی‌های گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی تشکیل می‌داد و آقای حکمتیار اخیرا از محل اقامت خود در ساحه دارالامان کابل به‌دستور وزارت عدلیه امارت اسلامی اخراج شده در محل اقامت جدید خود نیز از دیدارهای جمعی با مردم منع شده است.

وسیم احمد ادیب، مدیر خبر تلویزیون بریا صبح روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خامه پرس بدون اشاره به اختلافات میان امارت اسلامی و رهبر اسلامی گفت که اتهامات وارد شده از سوی کمیسیون شکایات و تخلفات رسانه‌ای پایه و اساس ندارد بلکه این اقدام از «انگیزه‌های سیاسی» ناشی شده است.

آقای ادیب هم‌چنان افزود که این رسانه تمام توصیه‌هایی که عمدتا به رسانه‌ها ابلاغ شده است را در نشرات خود لحاظ کرده و تلویزیون «بریا» را «داعیه‌دار ارزش‌های اسلامی» معرفی کرد. او همچنان افزود که «سیاست سرکوب و سیاست سانسور به نفع حکومت و به نفع آینده‌ی افغانستان نیست.»

تلویزیون «نور» نیز در پرونده‌ی وزارت اطلاعات به «تخطی» متهم شده اما مسوولان آن بلافاصله به خامه پرس در این مورد چیزی نگفتند. این رسانه در سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شده و گفته می‌شود که صلاح الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان موسس آن است.

کارشناسان و فعالان عرصه‌ی رسانه در افغانستان از آنچه که اعمال فشار بر رسانه‌ها خوانده می‌شود ابراز نگرانی کرده و معتقدند که افغانستان به کشوری «شدیداً سانسور شده» مبدل شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان نیز دستور تعلیق فعالیت تلویزیون‌های نور و بریا و بستن این دو رسانه را «غیرقانونی» اعلام کرده است.

این مرکز در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرده به نقل اعضای کمیسیون شکایات و تخلفات رسانه‌ای گفته است که «برخی از اتهام‌های مطرح شده تلویزیون نور، نشر موسیقی و نپوشیدن ماسک از سوی کارمندان زن این رسانه در هنگام کار می‌باشد.» و نشرات تلویزیون بریا نیز «در ارتباط به نشر سخنان اخیر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مورد روابط طالبان با امریکا» متوقف شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان تعلیق فعالیت تلویزیون‌های نور و بریا و بستن دروازه‌های این دو رسانه خصوصی را خلاف قانون رسانه‌های همگانی و اقدامی در جهت «فشار و محدود کردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد» دانسته آنرا «محکوم» کرده است.

 

Başa dön tuşu