EğitimAfganistanDünyainsan hakları

İslam İşbirliği Teşkilatı Afganistan'da kız çocuklarının eğitimine ve kadınların çalışmasına bir kez daha vurgu yaptı

سازمان همکاری‌های اسلامی یک بار دیگر در پانزدهمین اجلاس خود در گامبیا، بر تامین حق آموزش دختران و کار زنان در افغانستان تاکید کرد.

در قطعنامه‌ی که در پایان پانزدهمین اجلاس این سازمان به روز (یکشنبه، ۱۶ثور) صادر شد، آمده است که این سازمان خواهان تامین و احترام به حقوق بشری شهروندان افغانستان از جمله حمایت از تحصیل و کار زنان است.

گفتنی است که در این نشست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی نیز شرکت کرده بود.

سازمان همکاری‌های اسلامی خواهان تعامل بیشتر با امارت اسلامی شده و در عین حال بر حل فوری چالش‌های آموزشی و تحصیلی فراراه دختران در افغانستان تاکید کرده است.

در قطعنامه‌ی پایان اجلاس این سازمان علاوه شده: « بر نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدگی به چالش‌های مرتبط با گروه‌های قومی، تروریسم، مواد مخدر و جنبه‌های اجتماعی برای حکومت‌داری فراگیر برای دستیابی به ثبات پایدار تأکید می‌کند.»

پیش از این، طارق علی بخیت، نماینده‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی در امور افغانستان در آخرین سفرش با مولوی کبیر، معاون سیاسی حکومت سرپرست در افغانستان دیدار کرد و خواهان بازگشایی مکتب‌ و دانشگاه‎ها به روی دختران شد.

او همچنان در این دیدار وعده سپرده بود که سازمان همکاری اسلامی آماده‌ی حمایت در بخش آموزش و تحصیل دختران در افغانستان است.

نزدیک به سه سال می‌شود که دختران از آموزش رسمی در کشور محروم شده‌اند و امارت اسلامی تا این دم به نگرانی‌های شهروندان در این باره و خواست‌های جامعه‌ی جهانی اعتنای نداشته است.

 

Başa dön tuşu