Dünya

Gazze'deki son gelişmeler; Hamas'ın anlaşmasından ateşkes planına ve İsrail'in Refah'a saldırı planını onaylamasına kadar

آخرین تحولات در غزه حاکی است که حماس پس از هفته‌ها رای‌زنی با طرح آتش‌بس موافقت کرده و این در حالی است که کابینه‌ی جنگ دولت اسراییل طرحی که به‌منظور حمله بر شهر پر جمعیت رفح تنظیم شده بود را تصویب کرده و از آرایش جنگی تانک‌ها در نزدیکی گذرگاه رفح خبر داده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین موسوم به المیادین روز گذشته (دوشنبه، ۱۷ثور) اعلام کرد که حماس با طرح پیشنهادیِ آتش‌بسی که از سوی میانجیگران مصری و قطری ارایه‌شده موافقت کرده است.

طبق گزارش رویترز، این پیشنهاد که حماس با مفاد آن موافقت کرده شامل آتش‌بس در سه مرحله است که طی ادوار آن علاوه بر تبادله‌ی گروگان‌های اسراییلی با زندانیان فلسطینی در اسراییل، ارتش اسرائیل از نوارغزه عقب‌نشینی و بازسازی این نوار باریک ساحلی مطابق طرحی که از پیش توسط قطر، مصر و آمریکا ارایه تهیه شده است، می‌شود.

اما ساعاتی پس از موافقت حماس با این طرح که سبب خوشحالی مردم در نوار غزه شد، دولت اسراییل به رهبری بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که مفاد این پیشنهاد را نمی‌پذیرد چون این پیشنهاد طبق ارزیابی آنها با «مطالبات اصلی» اسراییل نزدیک نیست.

به دنبال عدم موافقت اسراییل گزارش‌هایی مبنی بر حمله‌ی ارتش این کشور به شرق رفح منتشر شد، جایی که حدود یک‌ونیم میلیون فلسطینی از دیگر جاهای غزه به آنجا آواره شده‌اند.

رسانه‌های اسراییلی نیز از آنچه که آرایش جنگی تانک‌های اسراییلی در نزدیکی گذرگاه رفح خوانده می‌شود گزارش داده و تایید کرده‌اند که شام گذشته مناطقی در شرق رفح به شمول کرم‌شالوم، السلام، الجنینه و التنور هدف حملات سنگین قرار گرفته است.

ارتش اسراییل نیز حمله‌ی شب گذشته به شرق رفح را تایید کرده و آنرا «محدود» عنوان کرده است.

بی‌بی‌سی نیز گزارش داده که این حمله ساعاتی پس از آن آغاز شد که ارتش اسرائیل به حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی و جنگ‌زده اسکان داده شده در شرق رفح هشدار داد ضمن تخلیه فوری محل، به مناطق تعیین شده برای «مقاصد انسان‌دوستانه» در خان یونس بروند.

هرچند اسراییل برای رایزنی در مورد پیشنهاد آتش بس هیئتی را به قاهره فرستاده اما احتمال پیشروی اسراییل به رفح با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حمله‌ی زمینی اسراییل بر رفح را «غیرقابل تحمل» خوانده در شبکه اجتماعی اکس نوشته است: «این یک فرصت است که نمی‌توان آنرا از دست داد و حمله زمینی بر رفح به دلیل پیامد‌های ویرانگر آن غیر قابل تحمل خواهد بود، زیرا تاثیرات آن منطقه را بی ثبات می‌کند»

 

Başa dön tuşu