افغانستان

گروه کاری زنان برای صلح و امنیت: زنان افغان باید پشت میز نشست دوحه باشند

در آستانه نزدیک شدن به نشست دوحه، موسسه گروه کاری زنان برای صلح و امنیت از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواسته است که نماینده‌گان زنان افغان باید در تصمیم‌گیری‌های نشست این سازمان در دوحه حضور داشته باشند.

این موسسه ناوقت روز چهارشنبه، ۶ ثور، در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد گفته که افغانستان بر سر دوراهی قرار دارد و این سازمان می‌تواند نقش مهمی برای آینده کشور به‌ویژه زنان و دختران افغان ایفا کند.

در نامه موسسه گروه کاری زنان برای صلح و امنیت خطاب به آنتونیو گوترش آمده است: «ما از شما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنید که زنان افغان از جمله رهبران زن، مدافعان حقوق‌ بشر، سازنده‌گان صلح و نماینده‌گان جامعه مدنی در نشست نماینده‌گان ویژه در مورد افغانستان که قرار است در تاریخ ۱-۲ می در دوحه قطر تشکیل شود، بر سر میز باشند.»

گروه کاری زنان برای صلح و امنیت تاکید کرده که هر گونه تصمیمی که بدون حضور زنان در نشست دوحه گرفته شود، نامشروع خواهد بود.

در این نامه هشدار داده شده است: «اگر زنان افغان در این برهه حساس در پروسه‌های تصمیم‌گیری کلیدی نماینده‌گی و حمایت سیاسی نداشته باشند، در آینده کشورشان حرفی برای گفتن نخواهند داشت و طرد آن‌ها راه را برای خشونت‌های آینده هموار می‌کند.»

این نهاد همچنان از سازمان ملل متحد و بازیگران بین‌المللی خواسته است که به درخواست‌های‌شان از طالبان مبنی بر لغو فوری و بدون قیدوشرط محدودیت‌هایی که حقوق زنان افغان را نقض می‌کند، ادامه دهند.

به باور گروه کاری زنان برای صلح و امنیت، ناکامی جامعه جهانی در اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش برای حمایت از حقوق‌ بشر و برابری جنسیتی، نه تنها پیامد‌های مستقیم و ویرانگر برای زنان افغان خواهد داشت، بلکه سابقه خطرناک را برای نحوه پرداختن به حقوق زنان در سایر درگیری‌ها و بحران‌ها در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.

سازمان ملل متحد هنوز در مورد حضور یا عدم حضور نماینده‌گان زنان افغان در نشست آینده این سازمان در دوحه چیزی نگفته است.

این گروه در حالی خواستار حضور زنان در نشست دوحه شده که پیش از این هدربار، مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق‌ بشر، گفته است که هیچ زنی از آدرس زنان افغانستان در نشست سازمان ملل متحد در دوحه قطر حضور نخواهد داشت.

 

واپس اوپر کے بٹن پر