افغانستانمعیشت

افغانستان در کانون توجهات؛ حقوق بشر در نشست سازمان ملل بررسی می‌شود

براساس گزارش‌های منتشر شده، قرار است در حاشیه پنجاه و سومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو، وضعیت بشری افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان، گزارش تازه‌ای درباره وضعیت بشری افغانستان در این نشست ارائه می‌دهد که برای روز دوشنبه ۱۹ ژوئن در نظر گرفته می‌شود.

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان جهانی حقوق بشر می‌گوید، بخش بزرگی از محتوای گزارش آقای بنت پیرامون محدودیت‌هایی است که بر زنان افغان توسط طالبان تحمیل شده است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در روز جمعه اعلام کرد که علاوه بر ریچارد بنیت، یان سایدرمن، مسئول بخش پالیسی حقوقی کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان نیز به موضوع وضعیت بشری به ویژه وضعیت زنان در افغانستان خواهد پرداخت.

براساس شنیده‌ها، فرشته عباسی به عنوان نماینده بانوان افغانستان، نگینه یاری، فعال حقوق زنان و عضو شبکه دفاع از حقوق بشر و پروانه ابراهیم خیل نجرابی، فعال حقوق زن و بنیانگذار حرکت صلح و آزادی به عنوان سخنران در این نشست شرکت خواهند کرد.

طالبان در طول بیش از ۲۲ ماه گذشته به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه تحصیل نداده‌اند و محدودیت جدی در حقوق زنان در ادارات دولتی و سازمان‌های غیردولتی اعمال کرده‌اند.

واپس اوپر کے بٹن پر