افغانستان

بایدن و مودی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

رییس جمهور امریکا و نخست وزیر هند در یک بیانیه مشترک بر لزوم تداوم ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان توافق کرده و بر اهمیت تشکیل یک ساختار سیاسی فراگیر در این کشور تاکید نمودند.

جو بایدن، رییس‎‌‌جمهور ایالات متحده امریکا و نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند این بیانیه مشترک را به روز پنج‌شنبه، اول سرطان در جریان سفر مودی به امریکا منتشر کردند.رهبران امریکا و هند در بیانیه‌شان همچنان از یک افغانستان صلح‌آمیز، امن و باثبات اعلام حمایت کرده‌اند.

در بیانیه آمده که رهبران دو کشور وضعیت کنونی بشردوستانه در افغانستان را مورد بحث قرار داده‌ و بر لزوم ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان توافق کرده‌اند.

آنان همچنان خواهان پایبندی امارت اسلامی به قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند و افزوده‌اند که نباید از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به کشور دیگر، پناه‌دادن یا آموزش تروریست‌ها، برنامه‌ریزی یا تأمین مالی حملات تروریستی استفاده شود.

احترام به آزادی و حقوق بشری شهروندان افغانستان، از جمله زنان و دختران از دیگر درخواست‌های رهبران امریکا و هند از امارت اسلامی است که در این بیانیه مطرح شده است.

در بیانیه‌ آمده است که ایالات متحده و هند برای مقابله با تروریسم جهانی در کنار یک‌دیگر قرار دارند و تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را در همه اشکال و مظاهر آن به صراحت محکوم می‌کنند.

رهبران دو کشور همچنان خواستار اقدام هماهنگ علیه همه گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده، داعش، لشکر طیبه، جیش محمد و حزب المجاهدین شده‌اند.

رهبران امریکا و هند در بیانیه شان از پاکستان نیز خواسته اند که اقدامات‌فوری را مبنی بر حصول اطمینان از عدم استفاده از خاک این کشور برای انجام حملات تروریستی، انجام دهد.بایدن و مودی همچنان خواستار همکاری مشترک در زمینه مبارزه با سوءاستفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای اهداف تروریستی شده‌اند.

واپس اوپر کے بٹن پر