تعلیمافغانستانحقوق انسانزندگی
ٹرینڈنگ

اقوام متحدہ نے افغانستان میں دائیوں کی تربیت پر زور دیا۔

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان خواهان سرمایه‌گذاری در زمینه توان‌مند‌سازی قابله‌‌ها در افغانستان شده و بر آموزش با کیفیت و تضمین دست‌رسی آنان به منابع در کشور تاکید کرده است.

این نهاد روز گذشته (چهارشنبه، ۱۹ ثور) با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خواهان سرمایه‌گذاری در زمینه توانمند‌سازی قابله‌ها در افغانستان شده است.

صندوق جمعیت سازمان ملل تاکید کرده که «ما باید در ایجاد محیطی سرمایه گذاری کنیم که مادران را قادر می سازد تا کارهای حیاتی خود را انجام دهند.»

همچنین این نهاد افزوده است که آنان از طریق ایجاد راه‌هایی برای آموزش با کیفیت، تضمین دست‌رسی به منابع و توان‌مندسازی قابله‌ها برای مشارکت فعال به عنوان شرکای برابر در سیستم‌های بهداشتی، تلاش می‌کند.

پیش از این نیز صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته که حدود هشت سال گذشته، میزان مرگ و میر زنان حامله در زمان زایمان در جهان کاهش نیافته است.

بر اساس گزارش این نهاد بیش از ۵۰ درصد مرگ و میر قابل جلوگیری زنان حامله در کشور‌های درگیر بحران بشری و جنگ اتفاق می افتد، که روزانه ۸۰۰ زن در هنگام زایمان در جهان جان می بازند.

همچنین آمار‌های سازمان جهانی صحت نشان می دهد که افغانستان با ۶۳۸ مرگ در هر صد هزار تولد زنده، بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

این در حالی است که نگرانی‌ها مبنی بر افزایش مرگ و میر مادارن و کمبود نرس و قابله‌ها در افغانستان به ویژه در مناطق دور دست کشور همواره مطرح شده است.

طبق تخمین سازمان ملل متحد که هر ماه ۲۴ هزار زن در مناطق دورافتادۀ افغانستان زایمان می‌کنند و آن‌ها به دسترسی به پرستاران ماهر چون قابله‌ها به ویژه در زمان بحران بشری کنونی نیاز دارند.

 

واپس اوپر کے بٹن پر