Afganistán

رهایی 25 شهروند افغانستان از زندان‌های عراق

در ادامه بازداشت شهروندان افغانستان در کشورهای پاکستان و ایران وزارت امور خارجه حکومت سرپرست از رهایی 25 شهروند افغانستان از زندان‌های عراق خبر داده است.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست روز پنج‌شنبه، ششم میزان در صفحه پیام ایکس از آزادی 25 شهروندان افغانستان از زندان‌های مختلف کشور عراق خبر داده است.

به گفته مسوولان وزارت امور خارجه حکومت سرپرست این 25 شهروندان اهل افغانستان به دلیل نداشتن مدارک قانونی در زندان‌های این کشور محبوس شده بودند.

آقای ضیا احمد افزوده است که در پی تلاش‌های وزارت امور خارجه حکومت سرپرست و سفارت افغانستان در عراق این زندانیان از بند آزاد شدند و به کشور برگشت داده شدند.

این درحالی است که کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، بارها نسبت به وضعیت بد پناهجویان و سرنوشت نامشخص آن‌ها از کشور های مختف به ویژه پاکستان و ایران انتقاد کرده‌اند.

این درحالی است که نه تنها در کشورهای همسایه بلکه پس از تهاجم روسیه به اوکراین و هجوم موج جنگ‌زدگان اوکراینی، فشارها و سختگیری بر پناهجویان افغان در یونان، ترکیه و اروپای شرقی نیز افزایش یافته است.

در سالهای اخیر شهروندان افغانستان به دلیل جنگ، فقر، بیکاری و مسایل سیاسی مجبور به ترک کشور شدند و اکثر این مهاجرین در کشورهای دیگر با مشکلاتی بیکاری، برخورد بد و محدودیت‌های تحصیلی روبرو‌اند.

Botón volver arriba