el mundo

Amnistía Internacional: Continúan las violaciones de derechos humanos en la prisión de Guantánamo

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از نقض حقوق بشری که در زندان گوانتانامو اعمال می‌شود گفته است که این زندان باید مسدود شود.

این سازمان روز چهارشنبه، دهم جنوری در اعلامیه‌ای گفته است که نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو همچنان ادامه دارد که نگهداری دست‌کم ۳۰ مردی که هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند شامل این نقض حقوق بشر می‌شود.

طبق این اعلامیه، «۲۲ سال پس از این‌که دولت امریکا زندان گوانتانامو را برای بازداشت مردان مسلمان خارج از دسترس قوانین این کشور باز کرد، این نقض حقوق بشر امروز نیز ادامه دارد.»

سازمان عفو بین‌الملل این روند خارج از قانون را «افتضاح» خوانده و تاکید کرده که زندان گوانتانامو باید مسدود شود.

این سازمان با اشاره مواردی که زندانیان بی‌گناه شناخته شده اما هنوز در این زندان به سر می‌برند گفته است که حدود ۱۰ سال پیش دست‌کم ۱۶ زندانی در گوانتانامو از سوی نهادهای امنیتی امریکا بی‌گناه شناخته شدند، اما شماری از آنان به‌گونه غیرقانونی در این زندان نگه‌داری می‌شوند.

در اعلامیه عفو بین‌الملل همچنان آمده است که دست‌کم ۳۰ نفر بدون اتهام به جرمی از چندین سال به این‌سو در زندان گوانتانامو نگه‌داری می‌شوند.

زندان گوانتانامو پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به‌منظور نگهداری کسانی که در این حملات نقش داشتند تاسیس شد.

این زندان در جنوری سال ۲۰۰۲ میلادی تاسیس شد. از آنزمان تاکنون ۷۸۰ زندانی از ۴۸ کشور در زندان گوانتانامو نگهداری شده‌اند که بیشترین زندانیان را اتباعی از افغانستان تشکیل می‌دهند.

 

Botón volver arriba