أفغانستانتبدو

سیلاب‌های ویرانگر در افغانستان؛ «قهر خدا» یا بی‌توجهی طالبان!

ارش باران و جاری شدن سیلاب ها در روز های اخیر از شهروندان افغانستان دها قربانی گرفته و هزاران خانه را تخریب کرده است، اما طالبان بجای رسیدگی به آسیب‌دیدگان، به امامان مساجد دستور داده است که دست دعا به آسمان بلند کنند زیرا این سیلاب‌ها «نشانۀ قهر خداوند است».

تنها در ۲۴ ساعت گذشته، جاری شدن سیلاب در ولایات غزنی و پنجشیر خسارات جدی به مردم وارد کرده و در غزنی جان شش تن را نیز گرفته است.

در ولایت پنجشیر، جاری شدن سیلاب باعث ویرانی ده ها هکتار زمین زراعتی، باغ های میوه و چهار کیلو متر جاده شده است.

همچنین روز گذشته (سه‌شنبه، اول سنبله/شهریور) جاری شدن سیلاب در ولایت قندهار ساختمان فرماندهی امنیه و زندان شهرستان معروف را تخریب کرده و چندین خودرو نظامی را نیز منهدم کرده است.

اما طالبان در شماری از ولایات بجای رسیدگی به متضررین این حوادث، به مردم دستور داده‌اند که برای متوقف شدن باران دعا نمایند.

منابع محلی در غزنی میگویند که ریاست ارشاد، حج و اوقاف طالبان با صدور اعلامیه‌ای به تمام ملا امامان مساجد شهر و ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها) دستور داده است که بعد از نماز های پنج گانه برای متوقف شدن باران دعا نمایند.

در این علامیه نحوه دعا کردن برای متوقف شدن باران نیز برای روحانیون توضیح داده شده است.

بر اساس این مکتوب، طالبان جاری شدن سیلاب های اخیر را نشانه قهر خداوند دانسته و باور دارند که با دعا کردن میتوانند جلو ادامه این سیلاب ها را بگیرند.

در اینحال منابع محلی تاکید دارند که طالبان در جریان یک هفته اخیر هیچ گونه رسیدگی و کمکی برای سیل‌زدگان انجام نداده‌اند.

در برخی دیگر از ولایات، افراد طالبان بر مردم خشمگین شده اند و به آنها گفته اند که گناه نکنند تا خشم خداوند بر آنها نازل نشود.

در اوایل سال جاری، طالبان مردم غزنی را مجبور کرده بودند که نماز طلب باران بخوانند.

در یک رویداد دیگر، در شمال افغانستان، بیش از صد خانه از سوی افراد ناشناس به آتش کشیده شده، اما طالبان گفته اند که آتش زدن خانه‌ها کار جن‌ها است.

در ولایات جوزجان و بلخ پس از آتش گرفتن بیش از صد خانه، نزدیک به هزار خانواده مجبور به ترک خانه های خویش شدند، اما مقام های محلی به باشندگان این مناطق دستور داده اند که برای رفع این حوادث ختم قران برگزار نمایند.

مقام های محلی طالبان گفته اند که با برگزار کردن ختم قران جن‌ها این مناطق را ترک خواهند کرد و خانه‌ها دیگر آتش نخواهد گرفت. با این وجود، بعد از جوزجان، ولایت بلخ نیز گرفتار آتش‌سوزی شده است.

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى