Afghanistandie Welt

نشست «فرمت مسکو» در اواخر سپتامبر در کازان برگزار می‌شود

وزارت امور خارجه روسیه تایید کرده است که نشست چندجانبه "فرمت مسکو" قرار است در 29 سپتامبر در شهر کازان این کشور برگزار شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، طی یک نشست توجیهی در «مجمع اقتصادی شرق» در شهر ولادی‌واستوک در شرق روسیه اظهار داشت: پنجمین نشست فرمت مشورتی مسکو در مورد افغانستان در 29 سپتامبر در شهر کازان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آنادولی ترکیه وی افزود: بازیگران کلیدی منطقه‌ای در نشست «فرمت مسکو» برای رسیدگی به جنبه‌های مختلف وضعیت افغانستان، امنیت منطقه‌ای و تلاش‌های بازسازی پس از جنگ در افغانستان بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

اداره طالبان در افغانستان هنوز وضعیت حضور خود در این نشست را روشن نکرده‌ است. اما منابع این گروه به خبرگزاری ریانووستی پیش بینی کرده‌اند که نماینده طالبان پس از غیبت در نشست‌های قبلی، امسال در این نشست شرکت می‌کنند.

فرمت مسکو در سال 2017 به عنوان یک پلت فرم منطقه‌ای برای رایزنی با حضور نمایندگان ویژه روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان ایجاد شد و متعاقبا پنج کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به این فرمت پیوستند.

پیش از این ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته بود که موضوع تشکیل دولت فراگیر در افغانستان در دستور کار این نشست قرار داشته و تاکنون در مورد تشکیل چنین دولتی پیشرفتی حاصل نشده است.

گفتنی است، نشست «فرمت مسکو» بر ریشه کنی تروریسم و قاچاق مواد مخدر و در عین حال بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر که منعکس کننده منافع همه گروه‌های قومی سیاسی در افغانستان باشد، تاکید می‌کند.

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"