AfghanistanMenschenrechte

سلطان‌علی جوادی، خبرنگار محلی در دایکندی به یک سال حبس محکوم شد

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که سلطان‌علی جوادی، مدیر مسئول رادیو نسیم در دایکندی از سوی محکمه ابتدایی امارت اسلامی به یک سال زندان محکوم شده است.

این مرکز در اعلامیه‌اش، حکم وارده به آقای جوادی را ناعادلانه، بدور از شفافیت و غیر قابل قبول عنوان کرده و خواهان تجدیدنظر در حکم و آزادی فوری این خبرنگار شده است.

سلطان‌علی جوادی همراه با دو تن از همکارانش ،سیف الله رضایی و مجتبی قاسمی ،در دوم ماه میزان سال جاری به اتهام بازنشر برنامه‌های رادیو ازادی و تبلیغات علیه اداره امارت اسلامی، به اداره استخبارات در دایکندی احضار شدند.

به نقل از مرکز خبرانگاران « دو تن از آنها پس از ساعت‌ها بازجویی» از سوی استخبارات امارت اسلامی، رها و مجدداً در ۱۵ میزان دستگیر و ۶ تا ۱۷ روز را در بازداشت سپری کردند و به قید ضمانت ازاد شدند اما آقای جوادی در ادامه‌ی این بازجویی‌ها به یک سال حبس محکوم شد.

امارت اسلامی اما تا هنوز در مورد علت بازداشت و حبس علی‌جوادی ابراز نظر نکرده‌اند، اما منابع آگاه به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته‌اند که سلطان علی جوادی به اتهام تبلیغات علیه حکومت و جاسوسی برای کشورهای خارجی و کافر، محکوم شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی شدید، خواهان تجدیدنظر در حکم و آزادی فوری این خبرنگار شده است.

سلطان علی جوادی بیش از یک دهه در رسانه محلی رادیو نسیم و رسانه‌های ملی و بین المللی فعالیت داشته است و پس از بازگشت امارت اسلامی به قدرت ،علی‌رغم سانسور و محدودیت شدید بر آزادی بیان او همچنان مشغول کار رسانه‌ای بود.

جوادی دوبار دیگر نیز از سوی استخبارات حکومت سرپرست دستگیر و به قید ضمانت رها شده بود اما به تازگی حکم یک سال حبس او صادر شده است.

نزدیکان آقای جوادی و سایر خبرنگاران این حکم دادگاه دولت موقت امارت اسلامی را ناعادلانه خوانده و خواستار رهایی فوری او از بند شدند.

همزمان با حاکمیت امارت اسلامی بر افغانستان، بازداشت خبرنگاران افزایش یافته است.

چندی پیش مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارش شش ماهه از ثبت ۷۵ مورد نقض آزادی بیان شامل ۳۳ مورد بازداشت و ۴۲ مورد تهدید علیه خبرنگاران خبر داده بود.

 

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"