AfghanistanWirtschaftLebensieht aus

Die Arbeitslosigkeit in Herat hat Frauen gezwungen, Haushaltsprodukte herzustellen

ممنوعیت‌ها در افغانستان در دو سال گذشته سبب شده تا بیشتر زنان با بودجه اندک برای رهایی از فقر به تولید محصولات خانگی (تهیه کلوچه‌های خانگی) رو آورده‌اند و مخارج خانواده خود را از این طریق تامین می‌کنند.

زنی از هرات که نخواست نامی از او گرفته شود در صحبت با خامه‌پرس گفت، پس از اینکه سه سال دنبال کار بوده اما تلاشش بی‌نتیجه باقی مانده است، وضعیت دشوار اقتصادی و قرضداری او را مجبور ساخته تا با بودجه اندک در خانه شرینی آماده کرده و به فروش برساند.

این خانم که بیست سال سن دارد یک سال از ازدواج او می گذرد و شوهرش همواره از او حمایت کرده و پس از اینکه سفارش‌ها را دریافت کرد شوهرش آنها را تحویل می دهد.

او می افزاید: «اگر در این اگر شرایط از دختران که تازه رو به رشد پا گذاشتن حمایت شود، آینده روشن در انتظار آنان (دختران) خواهد بود حتا دختران افغان می توانند پیشرفت‌های زیادی بدست بیاورند.»

او خودش را خانم افغان معرفی کرده و به خامه پرس گفت که به تنهایی در طول روز مصرف کلوچه پختن است اما از اینکه می‌تواند برای خود و خانواده‌اش در شرایط فعلی مفید تمام شود خوشحال است.

این خانم که روزانه ده تا پانزده کارتن کلچه خانگی سفارش می‌گیرد می‌خواهد از فعالیت و کارش حمایت صورت گرفته و با داشتن امکانات و زمینه کاری برای دختران دیگر نیز تامین شود، زیرا به گفته او، «حداقل اگر قابله خوبی نشدم، شرینی‌پز خوبی باشم.»

زنی دیگری در غرب کابل نیز کار مشابهی به‌منظور حمایت از خانواده و فرزندانش انجام می‌دهد. او در پیامی به خامه پرس گفت که «فرقی نمی‌کند چه کسی محدودیت جدیدی وضع می‌کند یا مانع کار زنان می‌شود، در قبال خانواده خود مسوولیم پس باید راهی برای حمایت از خانواده خود پیدا کنیم.»

این در حالی است به دنبال ممنوعیت آموزش و کار زنان پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی صدها زن کار خود را از دست داده و در وضعیت دشوار اقتصادی به سر می برند.

گفتنی است که نتایج نظرسنجی انستیتوت البیرونی که به تازه‌گی منتشر شده نشان می دهد که میزان بدهی (قرضداری) خانواده‌ها در افغانستان ۶۷ درصد در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش سقف بیکاری در میان مردان ۳۱ درصد و در میان زنان ٨ درصد در افغانستان افزایش یافته است.

این در حالی است که بدنبال ادامه ممنوعیت‌‌ها در برابر زنان و دختران در افغانستان شماری زیادی از آنان به فراگیری آموزش آنلاین، کورس‌های خیاطی و نقاشی، ایجاد فروشگاه‌های آنلاین، رستورانت‌ها و تولید محصولات خانگی رو آورده‌اند.

 

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"