AfghanistanEconomy

چین خواستار سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دالری روی معادن لیتیم افغانستان است

یک شرکت چینی به‌ نام گوچین (Gochin) گفته است که اگر قرارداد معادن لیتیم افغانستان به این شرکت سپرده شود، می‌خواهد مبلغ ۱۰ میلیارد دالر روی این معادن سرمایه‌گذاری کند.

نماینده‌ این شرکت روز پنج‌شنبه (۲۴ حمل) با شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم در کابل دیدار کرد.

در اعلامیه‌ وزارت معادن و پترولیم به نقل از نماینده‌ شرکت گوچین آمده است که با سرمایه‌گذاری روی معادن لیتیم افغانستان، برای بیش از ۱۲۰ هزار نفر به ‌شکل مستقیم و برای یک میلیون نفر به‌ شکل غیرمستقیم زمینه‌ اشتغال فراهم خواهد شد.

به نقل از اعلامیه، شهاب‌الدین دلاور از علاقمندی شرکت گوچین به‌ خاطر سرمایه‌گذاری روی معادن لیتیم افغانستان استقبال کرده و گفته است که لیتیم یکی از معادن کمیاب در سطح جهان است.

دلاور افزوده است که «چشم امید» تمام مردم افغانستان به معادن لیتیم این کشور دوخته شده و وزارت معادن و پترولیم تصمیم دارد تا تمام معادن کشور را مطابق به قانون معادن به قرارداد بسپارد.

براساس اعلامیه‌ این وزارت، نماینده‌ شرکت چینی در این دیدار پیشنهاد کرده است که اگر قرارداد معادن لیتیم افغانستان به آن‌ها سپرده شود، تونل سالنگ را در ظرف هفت ماه ترمیم و یک تونل جدید دیگر را نیز در سالنگ حفر خواهند کرد.

نماینده‌ شرکت گوچین همچنان تأکید کرده است که پروسس لیتیم «صد در صد» در افغانستان صورت خواهد گرفت و به این منظور یک بند برق ایجاد خواهند کرد.

نماینده شرکت گوچین گفته است که شاهراه نورستان – کنر – لغمان را نیز قیرریزی خواهند کرد.

چین یکی از کشورهایی است که روابط نزدیک‌اش با امارت اسلامی را حفظ کرده است.

معدن مس عینک در ولایت لوگر نیز با یک شرکت چینی قرارداد شده، اما کار عملی استخراج آن تاکنون آغاز نشده است.

چند ماه پیش شهاب‌الدین دلاور از شرکت «MCC» خواسته بود که به مسوولیت‌هایش عمل کرده و کار استخراج مس عینک را آغاز کند..

Back to top button