AfghanistanEconomy

The export of gas from Turkmenistan to Pakistan through Afghanistan has started

مقام‌های محلی در ولایت کندهار می‌گویند که یک شرکت بین المللی رسما صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به پاکستان را از طریق افغانستان آغاز کرده است.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید که این مسیر نسبت به مسیر ایران بسیار کوتاه است و انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان مفاد اقتصادی بیشتری به کشور خواهد داشت.

در گام نخست ۵۰ محموله گاز از طریق بندر سپین بولدک کندهار به پاکستان ارسال شده است.

محمد یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید: «امسال صادرات ما تقریباً ۱۸۶۸ میلیون دالر است که این افزایش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد. من از زعیم امارت اسلامی افغانستان امیرالمؤمنین شیخ هبة الله آخندزاده از صمیم قلب سپاسگزاری می‌کنم که برای تمام تجاران و سرمایه گذاران زمینه را مساعد کرد و آنان را لشکر اقتصادی افغانستان می‌داند.»

مسئولان در گمرک کندهار می‌گویند که در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی ۲۲۸۹۱ محموله ترانزیتی از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی انتقال یافته است و در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی ۵۳۶۷۹ محموله یعنی بیشتر از دوبرابر سال ۱۴۰۰. آغاز انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان یک نقطه عطف در ترانزیت افغانستان است.

محمد حامد حمید، رییس گمرک ولایت کندهار می‌گوید: «گاز یک ماده خطرناک و سریع الاشتعال است. ان شاءالله در انتقال آن تاخیر بمیان نخواهد آمد.»

از اینکه افغانستان میان آسیای میانه و جنوب آسیا واقع شده است انتقال کالاها می‌تواند جایگاه اقتصادی افغانستان را در منطقه احیا کند و نقش مهم در اتصال منطقه‌ای داشته باشد

Back to top button