Refugeeshuman rights

Strength and flexibility of Afghan citizens in Türkiye

تهیه‌ شده توسط: مهتاب‌الدین خان

نوریه، یک زن 28 ساله افغان که پس از ترک وطن جنگ زده خود، خود را در ترکیه یافت، از نزدیک اثرات مخرب جنگ در افغانستان را تجربه کرده بود و خانواده خود را در خشونت از دست داده بود. او با دلی سنگین تصمیم سختی گرفت که فرار کرد و به ترکیه پناه برد.

نوریه با رسیدن به استانبول با چیزی جز چند وسیله و عزم خود برای شروع دوباره، در مسیر حرکت در شهر ناآشنا با چالش های متعددی روبرو شد. او از سازمان‌های محلی کمک خواست و سرپناه، غذا و دسترسی به کلاس‌های زبان برای یادگیری ترکی برای او فراهم شد.

مقاومت و عزم نوریه زمانی که به سرعت زبان ترکی را آموخت و شروع به برقراری ارتباط با سایر پناهندگان افغان و جامعه محلی کرد، درخشید. او آرامش را در یک گروه حامی از زنان افغان که تجربیات مشابه و رویاهای آینده ای روشن تر را به اشتراک گذاشته بودند، یافت.

نوریه با انگیزه اشتیاق به تحصیل، تحصیلات خود را در دانشگاه محلی استانبول ادامه داد. علی‌رغم محدودیت‌های مالی و نیاز به کار پاره‌وقت برای تامین مخارج خود، او همچنان به تحصیل خود متعهد بود. فداکاری و موفقیت های تحصیلی نوریه توجه اساتید و مربیان او را به خود جلب کرد و آنها توانایی های او را شناختند و او را تشویق کردند تا فرصت های تحصیلی عالی را دنبال کند.

نوریه از طریق بورسیه تحصیلی و کمک های مالی توانست در یکی از دانشگاه های معتبر ترکیه ادامه تحصیل دهد. او مطالعات خود را بر روی روابط بین‌الملل متمرکز کرد و هدف آن استفاده از دانش و تجربیات خود برای کمک به تلاش‌های صلح‌سازی و حمایت در افغانستان بود.

با نزدیک شدن به پایان تحصیلات نوریه، او فعالانه به دنبال کارآموزی و فرصت های داوطلبانه با سازمان های بین المللی و سازمان های غیردولتی شاغل در ترکیه بود. فداکاری و اخلاق کاری قوی او سرپرستان او را تحت تأثیر قرار داد و منجر به یک موقعیت تمام وقت در یک سازمان بشردوستانه متمرکز بر حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه شد.

کار نوریه شامل ارائه کمک، آموزش و حمایت روانی اجتماعی به هموطنان مهاجر افغان بود. او صدایی شد برای کسانی که ساکت شده بودند و از حقوق خود و ادغام در جامعه ترکیه حمایت می کردند. عزم نوریه برای ایجاد تغییرات مثبت نه تنها بر زندگی هموطنان پناهنده‌اش تأثیر گذاشت، بلکه دیگران را نیز برای پیوستن به او تشویق کرد.

هنگامی که نوریه به ساختن زندگی خود در ترکیه ادامه داد، هرگز ریشه های خود و مبارزاتی که هموطنان افغانش در ترکیه و افغانستان با آن روبرو بودند را فراموش نکرد. او فعالانه در ابتکاراتی شرکت کرد که هدف آنها پر کردن شکاف بین دو فرهنگ، تقویت تفاهم و ترویج گفتگو بود.

سفر نوریه در ترکیه با مقاومت، تحصیلات و تعهد به ایجاد تغییر مشخص شد. علیرغم چالش هایی که با آن روبرو بود، امید، هدف و احساس تعلق به کشوری که به فرزندی پذیرفته شده بود یافت. داستان نوریه به عنوان یک الهام برای دیگران عمل می کند و قدرت عزم، آموزش و حمایت جامعه را در غلبه بر ناملایمات و ساختن آینده ای بهتر نشان می دهد.

با رونق گرفتن تجارت نوریه، او بیشتر درگیر ابتکارات اجتماعی شد. او با سازمان‌های محلی همکاری کرد تا فرصت‌های شغلی و آموزش حرفه‌ای را برای زنان افغان فراهم کند و آنها را برای استقلال مالی و کمک به خانواده‌ها و جوامع خود توانمند سازد.

داستان موفقیت نوریه الهام بخش بسیاری از پناهندگان افغان دیگر در ترکیه شد. او تجربیات و دانش خود را به اشتراک گذاشت و از هموطنان افغان در حین انجام سفرهایشان حمایت کرد. او آنها را تشویق کرد تا مهارت های خود را در آغوش بگیرند، تحصیلات را دنبال کنند و فعالانه در جوامع جدید خود شرکت کنند.

در حالی که نوریه دلتنگ وطن و آرزوی صلح در افغانستان بود، در ترکیه آرامش و هدف پیدا کرد. از طریق سخت کوشی، انعطاف پذیری و تعهد به مشارکت اجتماعی، او توانست زندگی خود را بازسازی کند، از خانواده خود حمایت کند و تأثیر مثبتی بر زندگی دیگران بگذارد.

داستان نوریه گواهی بر قدرت و انعطاف پذیری شهروندان افغان در ترکیه است که برای ایجاد آینده ای بهتر برای خود و کمک به جوامعی که به آنها پیشنهاد پناه داده اند، می کوشند.


*This news report is supported by Journalists for Human Rights.JHR" It is provided.

 

Back to top button