Afganistán

سازمان داکتران بدون مرز از افزایش آمار سوءتغذیه در ولایت هلمند هشدار داد

سازمان داکتران بدون مرز از افزایش ۱۶ درصدی موارد سوء تغذیه در ولایت هلمند خبر داده و از تبعات تشدید بحران بشری و چالش‌ عدم دسترسی به خدمات صحی در افغانستان هشدار داده است.

سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید که تیم‌ صحی این سازمان در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند شاهد موارد نگران‌کننده بیماران مبتلا به سوءتعذیه هستند.

این سازمان روز چهارشنبه (۲۷ ثور) در توییتی نوشته است که طی چهار ماه گذشته، یک‌هزار و ۶۱ کودک را در مراکز درمان سوءتغذیه در هلمند تحت درمان قرار داده است.

به‌ گفته‌ سازمان داکتران بدون مرز، این آمار در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش ۳۲ درصدی و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

این سازمان علاوه کرده است که چالش دسترسی به خدمات صحی و همچنین بحران شدید اقتصادی، سوءتغذیه را تشدید می‌کند.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است درحالی که بسیاری از شهروندان افغانستان توانایی تأمین غذای اولیه را ندارند، تأمین هزینه‌ سفر برای رسیدن به شفاخانه دشوار است.

سازمان داکتران بدون مرز تأکید کرده است که بیماران باید بتوانند در نزدیکی خانه‌ خود درمان دریافت کنند.

به‌ گفته‌ این سازمان، برای سهولت در دسترسی به خدمات صحی، سرمایه‌گذاری قابل توجه و فوری و بهبود زیرساخت‌های تأسیسات صحی در ولسوالی‌ها ضروری است.

پیشتر دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل (اوچا) گفته بود که چهار میلیون نفر در افغانستان به سوءتغذیه‌‌ شدید و نسبتاً حاد مبتلا هستند.

این چهار میلیون نفر شامل ۸۷۵ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ شدید و ۲.۳ میلیون کودک نسبتاً حاد و ۸۴۰ هزار زن باردار و شیرده می‌شود.

Botón volver arriba