Afganistánel mundo

La reacción de las cancillerías de los talibanes y Rusia ante los ataques mutuos de Irán y Pakistán

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست افغانستان نسبت به‌خشونت‌های اخیر میان ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده و دو دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.
عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ امارت اسلامی پس‌ازچاشت پنج‌شنبه، ۲۸ جدی با نشر اعلامیه‌ی در شبکه ایکس نوشته است که امارت اسلامی از «دو کشور همسایه می‌خواهند تا از خویشتن‌داری کار گیرند».
وزارت خارجه امارت اسلامی در اشاره به امنیت و ثبات منطقه «پس از درگیری‌های تحمیلی و بی‌ثباتی‌های طولانی» از ایران و پاکستان خواسته که «در راستای تحکیم بیشتر ثبات منطقه‌ تلاش کنند و مسائل مورد اختلاف را از مجاری دیپلوماتیک و گفت‌وگو حل کنند.»
همزمان وزارت خارجه روسیه نیز در اشاره به درگیری‌های اخیر ایران و‌ پاکستان گفته امیدوار است این اقدامات بر تلاش‌های دیپلماتیک در افغانستان تأثیری نداشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در مسکو ابراز امیدواری کرده است که تبادل حملات میان ایران و پاکستان مانع کار فرمت مسکو که به‌گفته او یک چهارم اعضای آن را روسیه، چین، پاکستان و ایران تشکیل می‌دهند، نشود.
وزیر خارجه‌ی روسیه گفته است که مسکو هیچ‌گاهی از مسائل افغانستان دور نبوده و اکنون نیز با امارت اسلامی در ارتباط است تا بتواند فرمت‌هایی برای جمع‌آوری مشوره‌ به افغانستان، ایجاد کند.
تنش بین ایران و پاکستان پس از حمله‌ی موشکی و پهبادی سه شنبه ایران علیه گروه «جیش‌العدل» در خاک پاکستان آغاز شد. اقدامی که پاکستان در واکنش به آن، سفیر خود را از تهران فراخواند و گفت که به سفیر ایران نیز اجازه‌ی بازگشت به اسلام‌آباد نمی‌دهد.
سپس وزارت خارجه‌ی پاکستان صبح پنج‌شنبه، اعلام کرد که این کشور حملات کاملا دقیق و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های گروهی موسوم‌ به «سرمچار» در ولایت سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است.

 

Botón volver arriba