Afganistan

سه سالگی توافق‌نامه دوحه؛ ملابرادر: به تعامل با تمام کشورها ضرورت داریم

از سومین سال‌روز امضای توافق‌نامه دوحه با حضور مقام‌های ارشد امارت اسلامی امروز (چهارشنبه، ۱۰ حوت) در ارگ بزرگ‌داشت به عمل آمد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرا در مراسم تجلیل از سال‌روز این رویداد گفت امارت اسلامی تمامی مواد توافق‌نامه دوحه را عملی کرده چنانچه امنیت سرتاسری در افغانستان تامین و خاک افغانستان هم تهدیدی به سایر کشورها نیست.

آقای برادر اما تاکید کرد که امریکا خلاف این توافق‌نامه عمل کرده و تحریم و فشار بر امارت اسلامی را افزایش داده است.

معاون اقتصادی رییس الوزرا گفت :«تمام تعهداتی را که ما با امریکایی‌ها در توافق‌نامه دوحه داشتیم به آن عمل کردیم. امنیت سرتاسری را تامین کردیم و خاک افغانستان به هیچ کشوری تهدید نیست. امریکایی‌ها خلاف توافق‌نامه دوحه نام‌های اعضای رهبری امارت اسلامی را از لیست سیاه حذف نکردند، سرمایه‌های افغانستان را منجمد کردند و همچنان تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را افزایش دادند.»

آقای برادر همچنان تاکید کرد که امارت اسلامی به داشتن روابط نیک با تمام کشورهای منطقه و جهان نیاز دارد و آماده تعاملات مثبت و سازنده با تمامی این کشورها اند.

او گفت: «ما به تعامل با تمام کشور‌ها، چه اسلامی یا غیر اسلامی، ضرورت داریم. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند از هر لحاظ مستغنی باشد. حتماً چیزی می‌باشد که برای آن به سایر کشورها نیاز پیدا می‌کند و مشکل خودرا حل می‌کند. بناءً ما با جهانیان تعامل می‌خواهیم.»

از سویی هم وزیر اقتصاد در این مراسم، توافق‌نامه دوحه را پیروزی سیاسی امارت اسلامی توصیف کرد و افزود که امضای این توافق‌نامه نیروهای امارت اسلامی را در میدان مبارزه برای پیروزی روحیه بلند داد.

دین محمد حنیف تاکید کرد در شرایط فعلی که امارت اسلامی حاکمیت سرتاسری در کشور دارد، نیاز است تا به خواسته‌های مشروع مردم از جمله کار و حق تعلیم احترام بگذارد.

آقای حنیف گفت: «منحیث یک حکومت، ما در قبال مردم مسئولیت داریم. برای آنان کار پیدا کنیم، نان پیدا کنیم. به خواسته‌های مشروع آنان احترام بگذاریم. اگر می‌گویند فقیر هستیم و برای ما کار پیدا شود، خواسته مشروع است. اگر می‌گویند زمینه تعلیم مساعد شود، خواسته مشروع است.»

برخی دیگر از اعضای کابینه امارت اسلامی به این باور اند که باید از فرصت‌های موجود در کشور در امر خدمت رسانی به مردم استفاده مؤثر صورت بگیرد.

نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام وقبایل گفت: «ما باید این نصرت الله متعال را پاس بداریم و تا زمانی که در قلب‌های مردم جا نگیریم هرگز نمی توانیم به زور تفنگ بالای مردم حکومت کنیم.»

توافق‌نامه دوحه پس از یازده دور گفتگو در دهم حوت سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی از سوی ملا عبدالغنی برادر و زلمی خلیل‌زاد، نماینده وقت امریکا برای صلح افغانستان به امضا رسید.

هرچند امریکا هم هرازگاهی امارت اسلامی را به نقض توافق‌نامه متهم می‌کند اما کابل می‌گوید که به تعهد خود پابند است و آنرا عملی نیز کرده است. امارت اسلامی به این باور است که امریکا یکی از موانع بزرگ فرا راه به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی می‌باشد.

خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ می‌گوید: «امریکا بر کشورهای دیگر فشار وارد می‌کند تا امارت اسلامی را به رسمیت نشناسند. این مداخله تلقی می‌شود. تحریم‌ها مداخله تلقی می‌شود.»

از سومین سال‌روز امضای توافق‌نامه دوحه در ولایت‌های بلخ و ننگرهار نیز تجلیل شد.

در محافلی که به همین مناسبت در این ولایات برگزار شد، شرکت کنندگان امضای توافق‌نامه دوحه را پیروزی امارت اسلامی دربرابر امریکا و یک دست آورد بزرگ عنوان کردند.

Başa dön tuşu