AfganistanEkonomi

مسوولان: پنج کشور علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش معادن لیتیم در نورستان هستند

پنج کشور علاقه‌‌مند سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن «لیتیم» در ولایت نورستان هستند.

محمد یونس راشد، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، می‌گوید که جاپان، امریکا، چین، قطر و امارات متحده عربی از جمله کشورهای هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن لیتیم در نورستان اند.

آقای راشد گفته است: «به سطح جهانی علاقه‌مندی زیادی برای استخراج لیتیم وجود دارد، پنج کشور به امارت اسلامی مراجعه کرده و گفته‌اند که آمادۀ سرمایه‌گذاری در این بخش می‌باشند.»

به باور مسوولان، ظرفیت‌های بالایی برای خودکفایی اقتصادی در کشور وجود دارد و در آینده نزدیک تغییرات مثبتی در توسعه اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد.

در همین حال، کارشناسان اقتصادی نیز معتقداند اگر استخراج و پروسس مواد معدنی کشور در افغانستان انجام شود، افغانستان می‌تواند خیلی سریع از بحران اقتصادی خارج شود.

کمال‌الدین کاکر، تحلیلگر امور اقتصادی، در این مورد می‌گوید: «در معادن افغانستان به تریلیون‌ها دالر ظرفیت وجود دارد که باید بالای آن سرمایه‌گذاری شود، باید احصائیه دقیق باشد، مناطق مشخص شود که در کدام ساحات ما چه نوع معادن داریم.»

از سویی هم، اعضای سکتور خصوصی نیز می‌گویند که آنان در تلاش هستند تا در بخش استخراج معادن به صورت مشترک و انفرادی با سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها هم‌چنان از امارت اسلامی می‌خواهند که قراردادهای استخراج معادن را به شرکت‌هایی که توانایی پروسس در کشور را دارند، واگذار کند.

مسوولان: پنج کشور علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش معادن لیتیم در نورستان هستند first appeared on آریانا نیوز
.

Başa dön tuşu