Afganistan

سازمان ملل: هجوم گسترده‌ ملخ مراکشی پوشش گیاهی را در افغانستان نابود می‌کند

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) از احتمال هجوم گسترده‌ «ملخ مراکشی» به دست‌کم هشت ولایت افغانستان هشدار داده و میزان تخریب آنرا معادل ۲۵۰ تا ۴۴۰ میلیون دالر خساره اقتصادی به محصولات افغانستان برآورد کرده است.

این سازمان در گزارشی که اخیراً نشر کرده از احتمال شیوع گسترده‌ ملخ مراکشی در ولایت‌های بدخشان، بغلان، بلخ، فاریاب، جوزجان، کندز، سمنگان، سرپل و تخار هشدار داده و افزوده است که شیوع این آفت پوشش گیاهی در این ولایت‌ها را نابود می‌کند.

ریچارد ترنچارد، نماینده سازمان غذا کشاورزی در افغانستان گفته است که «گزارش‌های شیوع ملخ مراکشی در مزارع گندم افغانستان بسیار نگران‌کننده است» چون به باور او، این آفت «حریص و پرخور» هر پوشش گیاهی به شمول گندم سبز اگر سر راهش قرار بگیرد را از بین‌ می‌برد.

ملخ مراکشی به عنوان یک آفت بزرگ برای حدود ۱۵۰ نوع نبات از جمله غلات، درختان، چراگاه‌ها و بسیار از نباتات دیگر که بالاترین رقم اهمیت اقتصادی را به خود اختصاص داده است. اگر شیوع این آفت در سال جاری اتفاق بیفتد، انتظار می‌رود که زیان محصول گندم بین ۷۰۰۰۰۰ تا ۲,۱ میلیون تن باشد که معادل ۲۵۰ تا ۴۴۰ میلیون دالر خساره اقتصادی برآورد شده است.

طبق گزارش سازمان ملل، مناطق شمال و شمال‌شرق افغانستان مستعد هجوم ملخ‌های مراکشی است و این ملخ‌ها بنابر نبود باران کافی، خشک‌سالی چند ساله و پوشش گیاهی به سرعت تخم‌گذاری و تکثیر می‌شوند.

ملخ‌ها بین ماه‌ می تا جون تخم می‌گذارد و ملخ‌های جوان در اواخر ماه مارچ سال آینده سر تخم بیرون می‌آورند و با خوردن گیاه‌ها شروع تغذیه و تخریب می‌کنند.

فائو یا سازمان و غذا کشاورزی گفته که برای کاهش موثر شیوع ملخ باید، اقدامات کنترول‌کننده باید از هم‌اکنون آغاز شود تا از شیوع بزرگتر و سرازیر شدن آن در سال ۲۰۲۴ جلوگیری شود.

هجوم این نوع از ملخ در سال ۱۹۸۰ حدود ۲۵ درصد کاهش محصول گندم را در قبال داشت.

Başa dön tuşu