EğitimAfganistan

یونیسف: نگران محرومیت کودکان از صنف‌های آموزشی محلی هستیم

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید که نگران گزارش‌هایی است که گویا مقام‌های امارت اسلامی نمی‌خواهند سازمان‌های غیردولتی خارجی مستقیماً در ارایه خدمات آموزشی به کودکان افغانستان دخالت داشته باشند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به روز پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا با نشر بیانیه‌ی گفت: “یونیسف به شدت نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد در صورتی که سازمان‌های غیرحکومتی که در زمینهٔ آموزش کار می‌کنند دیگر اجازه فعالیت نداشته باشند، ممکن بیش از ۵۰۰ هزار کودک از جمله ۳۰۰ هزار دختر از آموزش با کیفیت از طریق ‘برنامه آموزش مبتنی بر جامعه’ طی یک ماه آینده محروم شوند.”

پس از تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان و وضع محدودیت بر آموزش دختران در کشور، یونیسف در همکاری با پانزده سازمان غیردولتی داخلی و دوازده سازمان بین‌المللی ۲۱ هزار صنف آموزشی محلی را از طریق “برنامه آموزش مبتنی بر جامعه” در برخی مناطق افغانستان تمویل می‌کند.صنف‌های درسی که کودکان نصاب آموزشی افغانستان را توسط معلمان داخلی بگونه‌ی فشرده فرا می‌گیرند.

یونیسف اخیرا اعلام کرد که قرار است در سال جاری میلادی با گسترش این برنامه، برای ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان زمینهٔ آموزش را فراهم کند.امارت اسلامی در اواخر ماه حمل سال جاری خورشیدی این صنف‌های آموزشی محلی را در ولایت‌های قندهار و هلمند تا “امر ثانی” مسدود کردند.

یونیسف گفته است که “به دنبال درک بهتر این دستور” است؛ گرچند که به گفتهٔ‌این نهاد، رهبران امارت اسلامی تاکنون به گونهٔ علنی در مورد آن اظهار نظر نکرده اند.

وزارت معارف امارت اسلامی به روز یکشنبه در توییتی گفته که این تصمیم پس از ملاقات هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی با مسئولان معارف ولایت قندهار گرفته شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی یونیسف در حال حاضر ۴.۲ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم اند که ۶۰ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

Başa dön tuşu