AfganistanDünya

Pakistan ve İran, Afganistan için bölgesel bir temas grubu kurma konusunda anlaştı

حسن کاظمی قمی، سفیر ونماینده‌ی ویژه ایران در امور افغانستان می‌گوید که در سفرش به اسلام‌آباد، با همتایان پاکستانی خود توافق کرده‌اند که کشورهای همسایه‌ی افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل دهند.
نماینده‌ی ویژه ایران در امور افغانستان دوشنبه شب، 25 جدی، در رشته پستی در شبکه ایکس نوشت که سفرش به اسلام‌آباد ادامه‌ی تلاش‌های منطقه‌ی ایران برای کمک به مردم افغانستان انجام شده است.
کاظمی قمی همچنان گفته که پاکستان توافق کرده است که گروه تماس منطقۀ برای افغانستان پس از ایجاد، بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.
حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان:
“در این چارچوب، با همتایان پاکستانی توافق کردیم که کشورهای همسایه‌ی افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.”
این دیپلمات ایرانی در سفر به اسلام‌آباد با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه‌ی موقت و آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان و سایر مقام‌های آن کشور دیدار کرده است.
نماینده‌ی ویژه ایران در امور افغانستان افزوده است که در دیدار با مقام‌های پاکستان تأکید کرده است که صلح و ثبات منطقه وابسته‌ به صلح و ثبات در افغانستان است و ابتکارات منطقه‌ی با محوریت کشورهای همسایه‌ی افغانستان می‌تواند به برقراری این صلح کمک کند،

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان:
“گروه تماس و دستورکار آن قابل گسترش می باشد و می تواند به نگرانی های همسایگان افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه بین المللی در مورد افغانستان در قالب یک دستورکار مشخص با جدول زمانی منطقی، بصورت گام به گام بپردازد.”
وزیر خارجه پاکستان نیز روز گذشته با نشر خبرنامه راجع به دیدار جیلانی و قمی در اسلام‌آباد بر نقش حیاتی کشورهای همسایه‌ی افغانستان برای دستیابی به چشم‌انداز یک منطقه‌ی صلح‌آمیز و باثبات تاکید کرد.
ایران اخیرا تلاش‌های را بخاطر ایجاد گروه تماس در افغانستان آغاز کرده و دیپلوماتهای این کشور در قالب این تلاشها‍ تاکنون دیدارهای با مقام‌های امارت اسلامی نیز داشته اند.

 

Başa dön tuşu