جهان

ترکیه: احتمال جنگ بین ایران و اسرائیل بسیار زیاد است

وزیر امور خارجه ترکیه گفت با بیان اینکه «ما باید آماده باشیم» هشدار داد: احتمال جنگ بین ایران و اسرائیل بسیار زیاد است.

خاقان فیدان وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه طی یک مصاحبه تلویزونی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ بین اسرائیل و ایران رخ خواهد داد، گفت: «این را باید به عنوان یک احتمال بالا در نظر گرفت.

او گفت: من فکر می‌کنم مناسب‌ترین قدم برای ما و کشورهای منطقه است که آن را به عنوان یک احتمال بالا در نظر بگیریم، زیرا باید به عنوان یک کشور و منطقه برای چنین امکانی آماده باشیم. این گسترش البته آن گسترشی نیست که ما می خواهیم. وی گفت: گسترش جنگ در منطقه متفاوت است، ایجاد مناطق بی ثبات چیزی نیست که ما می خواهیم.

فیدان با تاکید بر اینکه ترکیه در 20 سال گذشته تلاش های شدیدی را برای تضمین صلح و پایان دادن به درگیری ها انجام داده است، گفت: بنابراین ما به هیچ وجه طرفدار درگیری میان اسرائیل و ایران یا آغاز جنگ نیستیم و کاملا مخالف این موضوع هستیم. اما از سوی دیگر، اگر ایران «اگر برای دفاع از خود اقدام کند، البته حق اوست». او گفت.

فیدان در پاسخ به این سوال که ترکیه چقدر برای جنگ جهانی احتمالی آماده است، گفت: بسیاری از ارگان‌های دولتی مشغول پاسخگویی به این سوال و آماده‌سازی به عنوان بخشی از وظایف خود هستند.

فیدان در پاسخ به سوالی مبنی بر کشته شدن یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس، یادآور شد: «هنوز از سوی حماس تأیید نشده است، منتظر آن هستیم. البته تا زمانی که این سازمان تأیید نکند، به نظر نمی‌رسد که بپذیریم. این در حال حاضر به عنوان یک امر داده شده است، اما تا کنون هیچ انکار نشده است.”

وزیر فیدان گفت: متأسفانه غزه به قبرستانی در فضای باز تبدیل شده است که در آن ده ها هزار انسان بیگناه به قتل رسیده و نسل کشی کرده اند..


بیشتر از خبرگزاری کوکچه کشف کنید

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

دکمه بازگشت به بالا