AfghanistanMenschenrechtesieht ausKunst

Aus Angst vor Verhaftung ist die Präsenz von Mädchen in Malwerkstätten zurückgegangen

محدودیت‌های اخیر به شمول بازداشت دختران به اتهام «بی‌حجابی» در میان خانواده‌هایی که دختران‌شان به مراکز آموزشی یا کارگاه‌های نقاشی می‌روند ایجاد ترس و وحشت کرده است.

Fremdsprachenausbildungszentren, Mal- und Kalligraphiewerkstätten gehören zu den wenigen Orten, die einer Reihe von Mädchen heimlich oder offen eine Ausbildung anbieten, doch nach Angaben der Verantwortlichen der Malwerkstätten hat die Verhaftung von Mädchen aus verschiedenen Teilen Kabuls die Zahl reduziert Mädchen in diesen Zentren.

قربان نجفی، مدیرمسوول یک کارگاه نقاشی در کابل به خامه پرس گفت که پس از ایجاد نگرانی‌ها در نقاط مختلف شهر کابل بخصوص بازداشت‌ دختران در چند هفته‌ی پسین، حضور دختران در این مرکز بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته‌ی او، قبل از این بازداشت دسته‌جمعی دختران به اتهام بی‌حجابی حدود ۷۰ دختر در این مرکز مشغول آموزش اصول نقاشی بود و در این عرصه پیشرفت‌های چشم‌گیری نیز داشتند اما اکنون تعداد آنها به کمتر از ۲۰ نفر کاهش یافته است.

لطیفه بهادری یکی از هنرجویان در این کارگاه نقاشی به خامه پرس گفت که اقدام اخیر حکومت سرپرست بین خانواده‌ها و دختران ایجاد ترس کرده و نگرانی شدید خانواده‌ها را در قبال داشته است.

Ihm zufolge haben diese Verhaftungen sogar Auswirkungen auf seinen Arbeitsprozess: „Früher habe ich eine Woche mit einem Werk verbracht, aber jetzt arbeite ich seit zwei Wochen an einem Gemälde und habe es immer noch nicht geschafft, es loszuwerden.“ ."

سمیرا یکی دیگر از دختران هنرجو در این گالری است که با بسته شدن درب مکاتب به نقاشی رو آورده است. او به خامه پرس گفت: «صنف نهم مکتب بودم که طالبان مکتب ره بسته کدن. حتی هنوز اطلاع‌نامه‌مان (برگه نتایج) ره هم دریافت نکده بودیم.»

پس از حاکمیت دوباره‌ی امارت اسلامی فعالیت هنر نقاشی به گونه‌ی کم سابقه‌ای در کشور کاهش یافت و شماری از از کارگاه‌های نقاشی در ولایت‌های مختلف بسته شدند و هنرمندان از نقاشی چهره‌ها و بعضی اشیای دیگر منع شدند.

 

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"