Afghanistan

رئیس یک مرکز صحی در بدخشان به یک پرستار تجاوز کرد

سه منبع از ولایت بدخشان در گفت‌وگو با آمو تایید کرده‌اند که مسوول گماشته شده‌ی طالبان در یک کلینیک در ولسوالی وردوج این ولایت بر یک پرستار زیر دستش تجاوز کرده است.

این منابع می‌گویند که مولوی مزمل که خسربره/ برادر زن مولوی امان‌الدین، والی طالبان در بدخشان است. متهم به این تجاوز بر این پرستار است. این منابع آگاه گفتند که این پرستار بعدن خودکشی کرده است.

این منابع که به دلایل امنیتی نمی‌خواهند نامی از آنان در گزارش برده شود به آمو تایید می‌کنند مولوی مزمل، مسوول کلینیک ولسوالی وردوج، نخست به شکریه داروی بی‌هوشی داده است و پس آن بر وی تجاوز کرده است.

یکی از این منابع به خبرنگار آمو نوشته است که پدر این دختر عضو نیروهای امنیتی در دوره‌ی جمهوریت بوده که قبلا کشته شده است. این منبع در ادامه نوشته است: «ساعت یازده شب به نرس مذکور دوای بی هوشی داده شده است و توسط داکتر مزمل رئیس شفاخانه تجاوز جنسی صورت می‌گیرد. بعد از به هوش آمدن نرس می‌خواهد خود را از منزل دوم پرتاب نماید ممانعت صورت می‌گیرد».

در همین حال یک منبع دیگر می‌ گوید که پس از آن، شکریه در ۹ حمل سال روان با خوردن «زهر» به زندگی‌اش پایان داده است.

منبع دیگری به آمو گفت:« شخص متجاوز داکتر مزمل نام است که فعلا در خانه یازنه(شوهر خواهر) خود مولوی امان الدین، والی بدخشان پناه برده وتاحال هیج نوع بررسی از طرف دولت/طالبان صورت نگرفته است».

این منابع می‌گویند که پدر شکریه در ارتش افغانستان کار می‌کرد و در یک جنگ رویا روی با طالبان کشته شده بود و پس از آن شکریه مسوولیت فراهم آوری نان را به خوانواده ۹نفری اش داشت.

خواستیم دیدگاه مسوولان طالبان در بدخشان را در این مورد داشته باشیم، اما نثار احمد حمدی، معاون والی طالبان در بدخشان به خبرنگار آمو گفت که «این قضیه یک مورد جنایی است» و از ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در این مورد خود داری کرد. ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان طالبان نیز در این مورد اطلاعی به دست نداد.

پیش از این عفو بین‌الملل ناوقت روز جمعه ۱۹ حوت در خبرنامه‌یی به نقل از زمان سلطانی، پژوهشگر این سازمان در آسیایی جنوبی در واکنش به اتهام ها از تجاوز طالبان بر یک زن و دخترانش در ولایت سرپل گفته است:«جزییاتی که از تجاوز گروهی بر یک زن و دخترانش آشکار شده که گفته می‌شود توسط اعضای طالبان انجام شده، وحشت‌ناک‌ترین درجۀ از نقض حقوق بشر در تاریخ آن است که شاهد استیم».

عفو بین‌الملل در خبرنامه یی به روز ۲۰ ماه حوت ۱۴۰۱ گفته بود دو عضو طالبان در روستای سوزمه قلعه ولایت سرپل در شب ۲۸ ماه فبروری سال ۲۰۲۳ میلادی به زور به خانه‌ای داخل شدند و بر یک زن و دو دخترش تجاوز گروهی کردند.

از سوی هم منابعی به روز هفتم ماه جدی ۱۴۰۱ هجری خورشیدی در ولایت سمنگان از قتل دو دختر به دستور ملا شمشاد ولسوال طالبان در ولسوالی «روی دوآب» این ولایت خبر دادند.

باشندگان این ولسوالی به تلویزیون آمو گفته‌اند که افراد ملا شمشاد ولسوال طالبان در ولسوالی روی دو آب سمنگان، به دختری تجاوز کردند و هنگامی که او در ولسوالی روی دو آب شکایت ثبت کرد از سوی برادرش که یکی از افراد طالبان بود، سر بریده شد.

یک باشنده‌ی دیگر این منطقه گفت پس از آن که دختری به مسوولان ولسوالی از تجاوز بر خودش از سوی افراد مولوی شمشاد شکایت کرد، او را بازداشت کردند. اما چون حامله بود آزاد شد و برایش گفته شده بود پس از آن که کودکش به دنیا آمد او را محاکمه خواهند کرد. اما از سوی برادرش کشته شد.

پیش از این نیز آمو گزارشی را در مورد تجاوز چند تن از افراد طالبان بر یک زن و چهار دخترش در منطقه خاواک ولایت پنجشیر پخش کرده است.

طالبان هموراه اتهامات مشابه را رد کرده اند.

Back to top button