Afghanistan

وزارت صحت‌عامه ثبت نخستین واقعه مثبت ویروس پولیو در سال جاری در افغانستان را تأیید کرد

وزارت صحت عامه امارت اسلامی ثبت نخستین واقعه مثبت ویروس پولیو در ولایت ننگرهار را تائید کرده است.

وزارت صحت عامه، به روز شنبه، 23 ثور با نشر اعلامه تائید کرده است که یک واقعه مثبت ویروس پولیو در ولسوالی بتی‌کوت ولایت ننگرهار تثبیت شده است.

در اعلامیه این وزارت به نقل از نیک‌ولی‌شاه مومن، مسئول مرکز ملی اضطراری عملیاتی محو پولیو آمده است: «متاسفانه، در سال جاری میلادی، این اولین واقعه مثبت ویروس پولیو است که تازه ثبت شده است. طفل مبتلا به ویروس پولیو چهار سال عمر دارد و باشنده ولسوالی بتی‌کوت ولایت ننگرهار می‌باشد.»

این در حالی است که به گفته مسئول مرکز ملی اضطراری عملیاتی محو پولیو ، کمپاین‌های گوناگون واکسیناسیون پولیو در مناطق مختلف کشور بخصوص در ولایت ننگرهار تطبیق شده و در سال جاری نیز ادامه دارد.

آقای مومن افزوده است: «ما در مبارزه با محو نمودن ویروس پولیو زیاد پیشرفت نموده‌ایم و با تطبیق کمپاین‌های دوامدار واکسین پولیو می‌توانیم این مرض را در سراسر کشور محو نماییم.»

با توجه به ثبت نخستین واقعه مثبت فلج اطفال این وزارت گفته که هنوز هم خطر ابتلا به این ویروس به طور کامل از کشور از بین نرفته و نمونه‌های محیطی ویروس پولیو در حوزه شرق کشور تثبیت شده است. وزارت صحت عامه افزوده که نظر به واقعات مثبت محیطی در ولایت ننگرهار، احتمال واقعات مثت پولیو از قبل وجود داشته است.

وزارت صحت عامه امارت اسلامی همچنان از تطبیق کمپاین فرعی واکسین فلج اطفال برای 6.4 میلیون طفل به همکاری نهادهای بین‌المللی ذیربط در هفته جاری خبرداده و گفته است که این کمپاین از 25 ثور الی 28 ماه ثور در 217 ولسوالی 23 ولایت کشور تطبیق خواهد شد.

با این همه اما وزارت صحت عامه در اعلامیه اش گفته است که با توجه به آمارهای موجود، ثبت دو واقعه در ولایت‌های پکتیکا و کنر در سال گذشته میلادی، ثبت 4 مورد در سال 2021 و 56 مورد در سال 2020 تعداد موارد مثبت ویروس پولیو در افغانستان کاهش یافته است.

وزارت صحت عامه افزوده است که پیشگیری و ریشه‌کنی پولیو که درمانی برای آن وجود ندارد تنها با واکسین کردن اطفال در هر مرحله از کمپاین امکان پذیر است. لذا این وزارت از مسئولان محلی، علما، بزرگان، متنفذین محل و والدین خواسته است که به خاطر تطبیق موفقانه کمپاین‌های واکسین پولیو و داشتن یک کشور عاری از این ویروس با تیم‌های واکسین در مناطق شان همکاری کنند.

Back to top button