the world

COP 28 and the beginning of the end of fossil fuels

بیست‌وهشتیمن کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد با اجتماع «تاریخی» تمام کشورها در مورد ضرورت «گذار» از سوخت‌های فسیلی به‌پایان رسید.

این کنفرانس که برای حدود دو هفته در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار شده بود صبح روز چهارشنبه، بیست‌ودوم قوس به پایان رسید.

نشست‌های کاپ همه‌ساله در مورد تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی، چگونگی گذار از سوخت‌های فسیلی و رسیدگی به این تهدیدات از سوی سازمان ملل برگزار می‌شود و برای نخستین بار توافقی مبنی بر گذار به دوران عاری از سوخت‌های فسیلی در این نشست حاصل شده است.

طبق گزارش رسانه‌های بین‌المللی، این تصمیم در نشست پایانی اجلاس کوپ ۲۸ در دبی با موافقت همه کشورهای شرکت‌کننده اتخاذ شد و سلطان احمد جابر، رئیس اماراتی «کوپ ۲۸» تصمیم کشورهای جهان در این کنفرانس را «تاریخی» عنوان کرد.

اعضای هیات‌های شرکت‌کننده پس از حاصل شدن این توافق به طور ایستاده و با کف زدن از این تصمیم استقبال کردند.

فرانسه این تصمیم را یک پیروزی «چندجانبه‌گرایی» عنوان کرده و ووپکا هوکسترا، کمیسر اتحادیه اروپا گفته است که این توافق حاصل‌شده می‌تواند «آغازی برای پایان سوخت‌های فسیلی» باشد.

نماینده امریکا در این نشست نیز دستیابی به این توافق استقبال کرده و آنرا «دلیلی برای امیدوار بودن» در این دنیای جنگ‌زده عنوان کرده است.

طبق گزارش گاردین، در این توافق از کشورها خواسته شده است که برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی در سیستم‌های انرژی «به شیوه‌ای عادلانه، منظم و منصفانه، کمک کنند و اقدامات را در این دهه‌ی حساس تسریع کنند تا در همراهی با علم تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برسد».

 

Back to top button