Afghanistan

احتمال برگزاری یک نشست درباره افغانستان با میزبانی ناروی در پایتخت این کشور

برخی از رسانه‌های بین المللی گزارش داده‌اند که ناروی در اواسط ماه جون میزبان نشست بزرگی در مورد افغانستان خواهد بود که در آن نمایندگان بلندپایه کشورهای غربی و منطقه شرکت خواهند کرد.

هنوز مشخص نیست که چه کسی به نمایندگی از افغانستان در این نشست دعوت شده است. نشست ناروی درباره افغانستان از ۱۳ تا ۱۵ جون در اسلو، پایتخت ناروی برگزار خواهد شد.

هدف برگزاری این نشست بحث در مورد وضعیت کنونی افغانستان و ارزیابی وعده‌های حکومت سرپرست (طالبان) به جامعه بین المللی از زمان به دست گرفتن قدرت گفته شده است.

اعتقاد بر این است که این نشست آخرین فشار جامعه جهانی برای یافتن راه‌هایی برای ادامه تعامل با مقامات بالفعل خواهد بود.

این در حالی است که ناروی در ماه جنوری سال گذشته نیز میزبان نشست جنجالی بود که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست نیز دعوت شده بود. این نشست به مقامات بالفعل (طالبان) اجازه داد تا نخستین سفر اروپایی خود را تجربه کنند. متقی به نمایندگی از حکومت سرپرست در این نشست متعهد شد که به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب داده خواهد شد.

این وعده تاکنون نه تنها عملی نشده بلکه زنان از تمام عرصه‌های عمومی حذف شده‌اند و یک نظرسنجی از سوی خامه پرس نشان داد که زنان و دختران نه تنها از عاملیت اجتماعی بلکه از عاملیت نسبی در محیط خانواده‌ها نیز تهی شده‌اند.

برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که حنا ربانی، وزیر امور خارجه و آصف علی درانی، فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشست اسلو شرکت خواهند کرد.

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان از سفر رسمی حنا ربانی به ناروی، سوئد، دانمارک و بلژیک در روزهای آینده خبر داده است.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده است که خانم ربانی به عنوان سخنران اصلی در نشست سالانه روابط خارجی شورای اروپا در سوئد شرکت خواهد کرد.

او دیدگاه های پاکستان را در مورد مسائل جهانی و منطقه ای نمایندگی خواهد کرد و با تصمیم گیرندگان تعامل خواهد کرد و کارشناسان اروپایی را برای بحث در مورد اولویت ها و چالش های سیاست خارجی هدایت خواهد کرد.

Back to top button