Afghanistan

جو بایدن: القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا می‌گوید که القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد.

رییس جمهور امریکا به روز شنبه، در یک نشست خبری به اظهارات قبلی‌اش که گفته بود برای نابودی شبکه القاعده از “طالبان” کمک خواهد گرفت، اشاره کرد و افزود که این گروه دیگر در افغانستان حضور ندارد.

بایدن گفت: “یادتان است در مورد افغانستان چی‌گفتم؟ گفتم القاعده آنجا نیست. گفتم از طالبان کمک خواهیم گرفت. الان چه جریان دارد؟ مطبوعات را بخوانید. حق با من بود.”

در همین حال وزارت خارجه امارت اسلامی در واکنش به سخنان رییس‌جمهور امریکا مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان، گفته است که سخنان بایدن حقیقت دارد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه افزوده است: “گزارش گروه نظارت بر تحریم‌های ملل را که گفته است، بیش از ۲۰ گروه جنگی در افغانستان هستند و فعالیت دارند را تکذیب می‌کنیم”.

همچنان زلمی‌خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به این اظهارات بایدن گفته که سخنان او ممکن است مبتنی بر ارزیابی اخیر شورای اطلاعات ملی امریکا باشد.

زلمی خلیلزاد در توییتی گفت که سخنان تازه بایدن ممکن است بر اساس ارزیابی اخیر شورای اطلاعات ملی امریکا بیان شده باشد که چند روز پیش از طبقه‌بندی خارج شد.

نماینده ویژه پیشین امریکا در امور افغانستان در ادامه به برخی از موضوعاتی که در این از این گزارش ذکر شده بود اشاره کرده است.

به گفته آقای خلیلزاد در گزارش آمده بود که “القاعده زیرساخت‌های کمی در افغانستان دارد، بعید است تا سال ۲۰۲۴ القاعده توانایی هدایت عملیات از داخل افغانستان در خارج از این کشور را پیدا کند و اگر القاعده تصمیم به انجام حملات در سطح جهانی داشته باشد، می‌تواند این حملات را توسط حلقات وابسته به خود در خاورمیانه و آفریقا انجام دهد.”

بایدن این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که اخیرا شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی نسبت به رشد القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده است.

Back to top button