EducationAfghanistanEconomyRefugeesthe worldLife

Summit of Arab countries and emphasis on creating inclusive government in Afghanistan

امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در اجلاس سران کشور‌های عرب با اشاره به تضمین حقوق و آزادی همه اقوام و زنان در افغانستان خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان شد.

نشست اجلاس سران کشور‌های عرب و آسیایی میانه روزچهارشنبه، بیست‌وهشتم سرطان در شهر جده با میزبانی محمد بن سلمان ولعهد عربستان سعودی برگزار شد.

در این نشست سران کشور‌‌های مختلف شامل قزاقیستان، قیرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قطر و شماری دیگر حاکمان عرب حضور داشتند.

امام‌علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان را زمینه صلح برای کشور خوانده و تاکید کرده که این کشور برای ایجاد دولت فراگیر در افغانستان حمایت خواهد کرد.

همچنین ریس جمهور اوزبیکستان و قرقیزستان نیز با اشاره به وضعیت افغانستان خواهان توجه جهان به وضعیت بشری در کشور شدند.

شوکت میرضیافت، رییس جمهور اوزبیکستان در این نشست با توجه به تقویت همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم از نمایندگان اشتراک کننده در این اجلاس خواست تا به مشکلات اقتصادی مردم در افغانستان توجه کنند.

بر اساس گزارش‌ها اجلاس سران کشور‌های عرب و خاورمیانه به منظور تقویت روابط کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس با کشور‌های آسیایی بر اساس اصول و اهداف شواری همکاری مندرج در اساسنامه سال ۱۹۸۱ گفته شده است.

این در حالی است که واکنش‌ها بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان بیشتر شده است.

پیش از این نیز حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگو با رسانه‌های این کشور خواهان ایجاد دولت فراگیری در افغانستان شده بود.

Back to top button