aspecto

داعش با گذشت هر روز در منطقه قوت میگیرد

داعش به‌تازگی یک مرکز پخش و نشر محتوا به ۱۸ زبان ایجاد کرده است

داعش خراسان اخیرا ترانه‌ای با عنوان «ما جواسیس را می‌کشیم تا مردم را نجات دهیم» به زبان پشتو منتشر کرد. این ویدیو که در آن از طراحی گرافیگ و ویدیوهایی از سربریدن و کشتارهای این گروه در سوریه، عراق و افغانستان استفاده شده، پیام تهدیدآمیزی است به مخالفان داعش. در متن این ترانه از اصطلاح «لر او بر» که میان پشتون‌های افغانستان و پاکستان رایج است، استفاده می‌شود. جنبش‌های پشتون‌گرا در پاکستان و افغانستان معقتدند که پشتون‌های ساکن در دو طرف مرز دیورند، همه از نژاد افغان‌اند و مرزکشی میان آنان بی‌معنی است. به همین دلیل آنان سال‌ها قبل، شعار «لر او بر، یو افغان» یعنی پشتون‌های این‌سوی مرز و آن‌سوی مرز همه از نژاد افغان‌اند را رایج ساختند. در ترانه تبلیغی داعش خراسان، این اصطلاح به‌شکل «لر او بر خراسان» استفاده شده است. مخاطب این شعار داعش که به زبان پشتو ارائه شده، به احتمال زیاد پشتون‌های ساکن در دو طرف مرز دیورند باشند که برای نخستین‌بار نیز داعش خراسان در سال ۲۰۱۴ از همین منطقه ظهور کرد. ولایت خراسان داعش، افغانستان امروزی و بخش بزرگی از خاک پاکستان را دربرمی‌گیرد و استفاده از شعار «لر او بر» نیز مشابه دیدگاه پشتون‌ها به بی‌معنی‌بودن مرز میان افغانستان و پاکستان اشاره دارد.
پیام‌های داعش به کدام زبان‌ها منتشر و پخش می‌شوند؟
داعش به‌تازگی از لحاظ تبلیغات رسانه‌ای و عملیات نظامی، در قسمت‌هایی از جهان، به‌ویژه در آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا (افغانستان و پاکستان)، به پیشرفت‌هایی دست یافته که مایه نگرانی دولت‌ها و مردم شده است.
کانال‌های خبری داعش روز شنبه، ۱۳ اسفندماه، اعلام کردند که یک مرکز جدید رسانه‌ای به نام «فرسان الترجمه» ایجاد شده که هدف آن ترجمه و بازنشر گزارش‌ها، کتاب‌ها، مجلات و اعلامیه‌های این گروه به ۱۸ زبان در سراسر جهان است. در اعلامیه‌ داعش آمده است که مراکز رسانه‌ای این گروه در ولایت‌های مختلف، مسئولیت ترجمه و بازنشر پیام‌ها و کتاب‌های آنان را برعهده دارند.
براساس این اعلامیه، قرار است پس از این، مرکز رسانه‌ای «فرسان الترجمه» محتوای منتشرشده این گروه را به زبان‌های فارسی، پشتو، اردو، ترکی، ازبکی، مالدیوی، هوسه (یک زبان آفریقایی)، هندی، اسپانیایی، فرانسوی، بنگالی، روسی، کردی، سومالیایی، آلبانیایی، اندونزیایی و به خط تاجیکی، منتشر کند.

Botón volver arriba