افغانستاناقتصاد

«عید بازار» فرصتی برای حمایت از صنایع دستی زنان در هرات

نمایشگاه عیدانه‌ی زنان تجارت پیشه در هرات آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که به مدت ۱۰ روز برگزار شده است، صنایع دستی زنان در ۴۵ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

مسئولان در اتاق تجارت زنان در حوزه‌ی غرب می‌گویند که هرات تنها ولایتی است که بازار زنان نسبت به سایر ولایت‌های حوزه‌ی غرب از رونق خوبی برخوردار است.

بهناز سلجوقی‌ معاون اتاق‌های تجارت زنان در زون غرب می‌گوید که تا امروز فقط برای زنان هراتی نمایشگاه از سوی اتاق تجارت زنان برگزار شده است.

او تاکید کرد: «این نمایشگاه به مدت ده روز ادامه خواهد داشت و حدود ۴۵ غرفه در یک منزل «مارکت مرمر» به نمایش گذاشته شده که تماما صنایع دستی زنان است محصولاتی مانند ترشیجات، صنایع دستی، گند افغانی و انواع خوراکه‌ها.»

از سویی هم شماری از زنان فروشنده در ولایت هرات می‌گویند از برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرده و می‌گویند که با وجود محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان آنها در تلاش هستند تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند و خواستار حمایت زنان از بازارهایشان هستند.

راحله صالحی یکی از زنان تجارت پیشه در این باره می‌گوید: «این نمایشگاه به دلیل حمایت از زنان تجارت پیشه برگزار شده است تا با حمایت از آنها شاهد رونق کارشان باشیم.»

مهتاب احمدی از دیگر بانوان فروشنده که در این نمایشگاه غرفه دارد می‌گوید: «در این روزهای ماه مبارک رمضان فروش ما کاهش یافته بود و مشتری نداشتیم. امیدوارم با برگزاری این نمایشگاه بازار ما رونق پیدا کند.»

در همین حال شماری از بازدیدکنند‌گان این نمایشگاه می‌گویند که در شرایط کنونی که زنان نمی‌توانند کار و تحصیل کنند، برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت خوبی برای زنانی است که خواهان فعالیت در عرصه‌ی اقتصادی هستند و باید از آنان حمایت شود.

کلثوم که برای خرید به این نمایشگاه آمده می‌گوید: «زنان اجازه‌ی کار و تحصیل ندارند، ولی وقتی چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود، باید ما زنان از هم نوعان خود حمایت کنیم.»

هرات، بادغیس، غور و فراه در حوزه‌ی غرب کشور از جمله ولایت‌هایی هستند که زنان در‌ آن فعالیت اقتصادی دارند، اما پس از تسلط طالبان تجارت آنان با رکود مواجه شده است.

این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که زنان تجارت پیشه در غور، فراه و بادغیس در صحبت با آمو می‌گویند که بازار تجارت آنان از رونق خوبی برخوردار نیست.

دکمه بازگشت به بالا