سمیع سادات: مذاکرات دوحه عامل اصلی فروپاشی نظام شد

سمیع سادات، فرمانده قطعات ویژه ارتش پیشین افغانستان می‌گوید، مذاکرات دوحه عامل اصلی فروپاشی نظام بود. او همچنین اشرف غنی را شخص «بی‌کفایت» خوانده که به گفته وی، «حلقه‌ای از آدم‌های بد» به او مشوره‌های نادرست می‌دادند.

فرمانده قطعات عملیات ویژه ارتش پیشین کشور در گفت‌وگو با یک رسانه خارجی گفت، رئیس جمهور پیشین افغانستان پیش از آنکه یک افغان باشد، یک «امریکایی» بود.

سادات همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان نیز گفت: با وجودی که داکتر عبدالله پیروز انتخابات بود اما اشرف غنی که شخص مورد نظر امریکا بود به قدرت رسید.

به گفته وی، غنی بزرگ شده و تحصیل کرده امریکا بود که از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین امریکا بر افغانستان تحمیل شد.

این جنرال پیشین حکومتی تصریح کرد: «ما او را دوست نداشتیم. من شخصا او را دوست نداشتم. ما مشاجرات زیادی داشتیم، مشاجره‌های تند و بد. اما با همه این مسائل او منابع کمی در اختیار داشت. فکر می‌کنم حلقه‌ای از آدم‌های بد دور او را گرفته بودند و به او مشورت‌های نادرست می‌دادند در حالی که با مدیریت درست خیلی از مسائل می‌توانست بهتر پیش برود».

این فرمانده پیشین نظامی همچنین به نقش زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان اشاره کرده، افزود، چیزی که او را «شگفت‌زده» کرد این بود که با تمام نشانه‌های مذاکره با طالبان هیچ برنامه‌ای برای گذار وجود نداشت.

سادات در ادامه گفت: این شرم‌آور بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا سه بار از طریق تلفن از اشرف غنی خواست استعفا دهد.

وی با بیان این که «مذاکرات دوحه» عامل اصلی سقوط» افغانستان بود، افزود، حمایت و تهیه سلاح‌های سنگین و لجستیکی و حملات هوایی که بیش از 90 درصد آن به کمک نیروهای امریکایی وابسته بود به یکباره بدون اطلاع فرماندهان ارتش افغانستان از سوی امریکا متوقف شد.

دکمه بازگشت به بالا