افغانستانجهان

کشورهای اتحادیه اروپا نتوانستند بر سر سقف قیمت گاز به توافق برسند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مذاکراتی که انجام دادند برای تعیین سقف قیمت گاز طبیعی وارداتی به توافق نرسیدند.

بنا به فراخوان جمهوری چک، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا، وزیران انرژی 27 کشور عضو در نشستی فوق العاده در بروکسل تشکیل جلسه دادند.

جوزف سیکلا، وزیر صنعت و تجارت چک در پایان این نشست با بیان اینکه جلسه بسیار طولانی و سختی داشتیم، گفت: امروز هیچ توافقی در مورد سقف قیمت گاز بین کشورهای عضو وجود ندارد.

سیکلا گفت: «ما سعی کردیم روی بسته‌ای به توافق برسیم که می‌تواند توسط بسیاری از گروه‌های مختلف کشورهای عضو پذیرفته شود.

سیکلا با اشاره به اینکه در ماه فوریه در بسته بازنگری برای ارزیابی اثرات مثبت و منفی سازوکار سقف قیمت گنجانده شده است، خاطرنشان کرد که آنها پیشنهادی را ارائه کردند که شامل غیرفعال کردن خودکار مکانیزم برای اطمینان بخشیدن به کشورهای عضوی است که نگران امنیت عرضه و ثبات مالی گاز هستند.

سیکلا با یادآوری اینکه قیمت گاز طبیعی در ماه اوت در اروپا به اوج خود رسید، تاکید کرد که باید اطمینان حاصل کنند که این وضعیت دوباره تکرار نمی شود.
سیکلا با اشاره به اینکه وزرای انرژی بار دیگر در 19 دسامبر در بروکسل دیدار خواهند کرد، گفت: “تنها یک موضوع وجود خواهد داشت که در این نشست بحث خواهیم کرد و آن سطح قیمت است که مکانیسم را آغاز می کند.”

روند چگونه پیش رفت؟
کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه گذشته پیشنهاد اجرای مکانیزم اصلاح قیمت گاز در بازارها را داد.

اگر قرارداد آتی گاز در TTF، نقطه تجارت مجازی گاز طبیعی مستقر در هلند با عمیق ترین عمق در اروپا، به مدت دو هفته از 275 یورو بیشتر شود و قیمت مگاوات ساعت گاز طبیعی مایع (LNG) معامله شود، اجرایی خواهد شد. در اروپا بیش از 58 یورو در بازارهای جهانی است.

آخرین پیشنهاد تهیه شده توسط جمهوری چک، رئیس فعلی اتحادیه اروپا، برای دستیابی به اجماع بین کشورهای عضو، شامل تعیین سقف قیمت در صورتی که قیمت گاز طبیعی بیش از 220 یورو در هر مگاوات ساعت به مدت 5 روز باشد و تفاوت با قیمت جهانی LNG 35 بود.

ایتالیا، بلژیک، لهستان، بلغارستان، یونان، کرواسی، لتونی، لیتوانی، مالت، رومانی، اسلوونی و اسلواکی پیشنهاد مذکور را کافی ندانستند و سقف قیمت را 160 یورو در هر مگاوات ساعت و تفاوت با قیمت LNG را خواستند. 20 یورو باشد.

این 12 کشور خواستار اجرای این اقدام در سایر بازارهای مشتقه به همراه معاملات آتی شدند.
از سوی دیگر، آلمان، هلند، اتریش، دانمارک، استونی و لوکزامبورگ تا سقف قیمت گاز طبیعی فاصله دارند.
این کشورها می ترسند که اعمال سقف قیمت باعث کاهش عرضه گاز به اروپا شود.
قیمت قراردادهای آتی گاز معامله شده در TTF در ماه اوت به 340 یورو در هر مگاوات ساعت افزایش یافت، در حالی که امروز با قیمت 138 یورو معامله می شود.

وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا در 19 دسامبر بار دیگر در بروکسل دیدار خواهند کرد.
این اقدامات، از جمله صدور مجوز سریع‌تر برای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، هنوز مورد تایید وزرا قرار نگرفته است، زیرا توافقی در مورد سقف قیمت گاز طبیعی حاصل نشده است.

دکمه بازگشت به بالا